Kultur

Matmagneten i Barcelona

SPANIA: I 800 år har La Boqueria vært det kulinariske midtpunktet i Barcelona. Men er det verdensberømte matmarkedet i ferd med å kveles av turiststrømmen?

Før jeg forlot hotellet, på vei til Barcelonas eldste og mest berømte matmarked, ble jeg høflig advart av resepsjonisten Santino.

- Et fantastisk sted, señor, men ... populært.

- Populært?

- Mildt sagt. Ta med en flaske vann, gode sko og rikelig med tålmodighet.

En halvtime senere får ordene mening idet jeg slutter meg til elven av mennesker som velter seg sakte gjennom hovedporten til det verdenskjente La Boqueria.

Katalansk kylling

Foran den lille disken ved Rotisseria Ramon står en sverm av kunder med framstrakte eurosedler og kniver om oppmerksomheten.

- Og dette er ikke engang på det mest hektiske, sier Marco Capa (33) og løfter nok et spyd med nygrillet, katalansk kylling ut av ovnen. - Det var i juni-juli. Dìos Mio - da skulle du vært her!

Hver gang han åpner varme­­skapet, brer en hypnotiserende duft seg utover mengden.

- På et marked som dette er det ingen tvil om at du må gjøre en ekstra innsats for å skille deg ut. Alt under helhjertet holder ikke, sier Marco.

Når lunsjrushet er over og han tar seg en velfortjent røykepause, er det lett å se at de siste timene har tatt på. Men likevel legger han ikke skjul på gleden over forretningen sin - som i disse dager går så det griner.

- Det er gode tider for oss, sier han. - Ingen tvil om det, men det måtte en omstilling til.

Levende historie

La Boquerias historie strekker seg 800 år tilbake, da både markedet og Barcelona så veldig annerledes ut enn i dag. Den gangen var noen få, spartanske kjøttboder satt opp langs La Ramblas sidegater. Byen hadde et folketall på rundt 10.000.

I dag, derimot, fungerer markedet som inspirasjon og handlested for byens beste restauranter og gourmeter fra hele verden. Samtidig øker strømmen av turister fra år til år.

- Det var bestemoren min som først tok meg med hit, fortsetter Marco.

- På den tida var det ingen juicebarer, ingen tapas og sjokolade-jordbær på pinne, ingen fotografer, intet folkehav. Bare naturlige råvarer og folk du kjente fra før.

Marcos opplevelse er det mange barcelonere som kjenner seg igjen i. For selv om markedet aldri har vært mer populært enn i 2014, befinner La Boqueria seg i en identitetskrise. På en side står de ferske naturproduktene - kjøtt, fisk, fugl, frukt, krydder og andre dagligvarer - solgt her fra morgen til kveld de siste 800 årene. På den andre står kjøpmenn som Marco, som så endringene etter finanskrisen og tilpasset forretningsmodellen til La Boquerias viktigste nåværende kundegruppe; turistene.

- Det var vinn eller forsvinn, sier han. - Når 80 prosent av kundene ikke bor her i byen, sa det seg selv at slakterne og fiskehandlerne kom til å få problemer.

Selv om maten ved La Boqueria fortsatt holder høyeste standard, mener Marco at noe verdifullt vil ha gått tapt om markedet en dag mister relevansen for lokalbefolkningen.

- Vi er jo en institusjon her i Barcelona, sier han. - Dagen da markedet kun fungerer som en eneste stor, overpriset restaurant for turistene, vil være mørk. Selv om det kanskje gir mening økonomisk.

En fest for øyet

Men veien mot framtida har også mange lyse sider, spesielt den man umiddelbart legger merke til når man tar det første steget gjennom La Boquerias mektige inngangsportal.

- Presentasjonen, sier Victor Vuayanay og ser seg rundt med et smil. - Mange som jobber her er kunstnere når det gjelder mat. Ingen andre steder er skjønnheten viktigere.

Victor er daglig leder ved den berømte skinkeforretningen Can Vila Boqueria. Det er alltid aktivitet foran disken hans, der kremmerhus med småpølser og økologisk serranoskinke selges for et par euro.

- Vi har selvsagt måttet tilpasse oss utviklingen, sier Victor, - men slik jeg ser det, er det turistene som redder mange av aktørene her. Spanjoler flest handler jo ikke maten sin på steder som dette lenger.

- Hvor går de?

- Hvor tror du, spør Victor og slår ut armene, - til supermarkedene, selvfølgelig.

Og mens jeg selv betrakter den menneskelige elven som bukter seg langsomt gjennom La Boqueria, lukter tusen ting på en gang og lar meg fjetre av kjøpmennenes kunstverk, er det vanskelig å ta avstand fra utviklingen, hvis alternativet skulle vært mindre tilbud og nedrullede markiser. Tvert imot er det mer liv på dette 800 år gamle markedet enn noensinne.

- Det er lett å være nostalgisk, sier Victor og vier oppmerksomheten til fire kinesiske ungdommer med kamera rundt halsen og eurosedler i hendene. - Men vi må tilpasse oss tida. Og fortsette å tilby det beste av det vi har. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen