Kultur

Innbringende kulturturister

De er velstående, smarte og interesserte. Hvorfor er ikke kulturlivet i Norge flinkere til å markedsføre seg overfor kulturturistene? Og reiselivet flinkere til å markedsføre kulturopplevelser?

T-u-r-i-s-t-e-r ... Uuuurgh! Det er ikke få norske kulturledere, festivalarrangører, teaterregissører og kunstneriske direktører som setter årgangsrødvinen i halsen bare ved tanken på dem. For for kulturelitistene er de ofte fortsatt ensbetydende med kameraskodde, allværsjakkeforkledde paraplyguidehorder som synes at kinesiskproduserte kitsjtroll er det søteste de noen gang har sett.

Men kulturfolket bør tenke seg grundig om. For under den ofte noe klønete værbeskyttelsen, befinner det seg et stadig mer intellektuelt og kresent, globalt publikum. Et publikum som nyter arkitektur i verdensklasse til frokost, og grensesprengende kunstopplevelser til middag, før de gjerne vil se et stykke av Ibsen eller Fosse, eller høre Grieg eller Garbarek, på hjemmebane til kvelds. Derfor er det riktig synd (og direkte ulønnsomt) at kulturtilbudet krymper som en sommerbekk i solen, midt i den heiteste høysesongen.

Kulturturistene er nemlig en av de turistgruppene som vokser hurtigst i verden, fra 10 til 15 prosent årlig. De er voksne, velbemidlede og høyt utdannede. Også flere nordmenn anser seg nå som kulturturister: Ifølge Turistundersøkelsen 14 prosent av oss i fjor sommer, en økning på hele 82 prosent fra året før. Kulturturistene er dessuten de mest innbringende, og legger igjen 14 prosent mer enn øvrige turister per døgn.

Derfor må vi også melde oss på i konkurransen om dem. Nå! Men når man skroller seg ned Visit Norways nettsider, er Norge fortsatt et sted man nyter i fritt fall i flaggermusdrakt (!) fra et stupbratt fjell, på en fresende RIB-båt i en blå fjord eller under et nordlys som visuelt generelt gjør seg mye bedre på bilder enn i virkeligheten. Det er kun på forsiden av Innovasjon Norges spanske (!) nettsider vi finner litt ekstra fokus på Oslos emblematiske arkitektur og andre kulturattraksjoner.

LES OGSÅ: Europeisk kulturkalender

Mens brorparten av Europa nå skyver kunstutstillinger, musikkfestivaler og nasjonale kulturgiganter foran seg både for å trekke turister og forbedre sitt image som pulserende, kreative og attraktive samfunn, er vi fortsatt litt lunkne til den slags haraball her oppe. Et unntak er en del av de større byene, som Visit Oslo, som har tonet ned Holmenkollen, troll og polarhelter, og nå stadig mer effektivt markedsfører Nordens heftigste konsertby, med noe av den råeste arkitekturen på kontinentet og skrikende gode kunstattraksjoner. Og det funker. Antall overnattinger i Oslo har hatt en vekst på 7,4 prosent mellom januar og juni i år, sammenlignet med i fjor. Dobbelt så mye som landet ellers.

Samtidig sliter også Oslo med å oppnå sin velfortjente plass i den nasjonale markedsføringen, som altså stadig insisterer på å framstille vår nasjonale identitet som en nordlysvirvel av ville fjorder og spreke blondiner i neonfargede sportsjakker. Men hvem er de viktigste lokale designerne og merkene? Hvor får du den beste maten, basert på hvilke lokale råvarer? Hvilke norske kunstnere bør jeg legge merke til, hvem bør jeg lese? Det gjelder også nordmenn på tur i eget land. Visste du for eksempel at et av Norges råeste kunstgallerier befinner seg i et nedlagt Kaviarfabrikk i et lite fiskevær i Lofoten?

Det ferske prosjektet «Opplev Kultur-Norge», som har som mål å bedre samarbeidet mellom kultur- og reiselivsaktører i Norge, vil forhåpentligvis ende opp i et langt mer fruktbart samarbeidsklima mellom de mer enn 30 aktørene og organisasjoner, inkludert Visit Oslo, Norske Festivaler og Norske konsertarrangører, som deltar i prosjektet. Hittil har aktørene pekt på nettopp mangel på kunnskap og kommersiell forståelse som hemskoer for begge leire. Og de bør skynde seg. Reisemønstrene er i endring, og turistene forventer stadig mer under reisen sin. Det er ikke lenger nok med bare fin natur. Dessuten legger de igjen penger. Mange! Bare i fjor sommer brukte kulturturistene 3,9 milliarder kroner i Norge. De utenlandske sto for 2,4 milliarder av forbruket. Har Kultur-Norge virkelig råd til å overse det?

Hvem er så kulturturisten? Jo, turister som karakteriseres av at de ønsker å oppleve lokal historie, kultur og tradisjoner eller besøke kunstutstillinger eller historiske bygninger.

Mer fra Dagsavisen