Kultur

Cruise – den nye charterferien

Flytende ferielandsbyer eller supereksklusive megayachter og staselige seilskip. Cruise er en av ferieformene i sterkest vekst i verden. I fjor dro flere enn 180.000 nordmenn på cruise.

Bilde 1 av 6

Enten du vil ha ro og luksus, eller full guffe mellom hver havn, kan du finne et cruise som passer. Med storfamilien på slep, alene eller i tosom romantikk.

– Cruise er i ferd med å bli den nye charterferien, sier Kristoffer Sandnes, som er markeds- og gruppeansvarlig i Cruisespesialisten.

Interessen for cruise blant nordmenn har vært økende i mange år, og ser ut til å fortsette. Ifølge Cruiseselskapenes internasjonale organisasjon (CLIA) cruiset cirka 180.000 nordmenn på verdenshavene i fjor, så vi er faktisk blant de ivrigste cruiseturistene på kloden.

– Manger vært vant til sine «faste» 14 dager på Kanariøyene, men så hører de om noen andre som har vært på cruise, og så får de lyst til å prøve. Mange blir hekta, sier Sandnes.

Fra 3000 kroner

– Nordmenn er jo vant til pakkereisekonseptet, og det er ofte prisgunstig å reise på en «chartercruiseferie». Det finnes nemlig et skip for alle interesser og budsjetter, sier Johnny Bråthen, daglig leder i cruiseportalen Cruise.no.

– Du kan få cruise fra 3000 kroner og oppover. Et ukecruise for en familie på fire i Middelhavet midt på sommeren koster typisk rundt 30.000 kr, Men prisene, tilbudene og betalingsvilligheten varierer veldig. Vi har hatt kunder som har bestilt cruise som koster en halv million, forteller han.

Det vanligste «førstereiscruiset» foregår gjerne i Middelhavet eller Karibia. Så ønsker mange å utvide horisonten etter hvert. Cruiseekspertene opplever en merkbart større interesse for blant annet cruise i Asia. Populære startsteder her er Hongkong, Singapore og Bangkok.

– Dit er det enkelt å fly, og man cruiser innom mange populære land som Vietnam, Thailand, Taiwan og Indonesia. Er du skikkelig eventyrlysten, kan du cruise helt ned til Australia og New Zealand, påpeker Kristoffer Sandnes.

Ta bussen til cruiset ditt

Sør-Amerika er også en spennende «ny» cruisedestinasjon.

– For eksempel går det et flott cruise fra Chile til Argentina rundt Kapp Horn. Panamakanalen, som er i ferd med å utvides med et ekstra løp er også i skuddet. I Sør-Afrika finnes det også mange gode cruise nå, sier Sandnes.

Burma er et annet land som tiltrekker mange cruisende. Ofte ligger skipene i Asia i havn i to-tre dager, slik at passasjerene kan oppleve mer av de destinasjonene de besøker.

Mange tenker ikke på at man også kan bli med på cruise som starter hjemme i Norge.

– Da kan man ta bussen til cruiseskipet! For eksempel kan du cruise fra Norge til Island, Grønland og ned langs kysten av Amerika til New York eller Boston, foreslår Sandnes.

Disse har litt mer ekspedisjonsfølelse – en annen cruisetrend som bare vokser seg sterkere og sterkere.

Få flere reisetips på Dagsavisen.nos reiseside

Mest for pengene

De beste dealene får du på cruise i Middelhavet.

– Der finnes det nå så mange megaskip at det nesten er overkapasitet, tipser Sandnes.

Mye av konkurransen mellom rederiene går på hva som er inkludert i prisene.

– Som regel inkluderer en cruisepakke alle måltider om bord, mens drikke er ekstra. Imidlertid har flere begynt å inkludere drikkepakker, så se etter all inclusive-kampanjer som inkluderer dette, fortsetter Sandnes.

Noen inkluderer også aktiviteter og utflukter.

Det er stor konkurranse mellom rederiene, så det er lurt å følge med på kampanjetilbud eller reise i skuldersesongene, når prisene er lavere, tipser ekspertene.

Fin familieferieform

Selv om det fortsatt er flest voksne par uten barn på seilingene, er mange skip også svært familieorienterte.

– Nå drar nesten alle typer mennesker på cruise. Vi merker også en økt interesse fra storfamilier og «jubileumsfamilier» som reiser sammen. På et cruise er alle er samlet under samme tak, og man kan gjøre ulike ting, før man samles til middag, påpeker Sandnes.

Hos MSC Cruises økte såkalte generasjonsreiser i Middelhavet med hele 63 prosent sommeren 2015 sammenlignet med året før.

– Mange har oppdaget at man får oppleve mye på samme reise til en god pris, samtidig som det er trygt og komfortabelt, ifølge Åsa Elmcrona, som er skandinavisk markedssjef i MSC Cruises.

Selskapet tilbyr blant annet «Super Family Cabins», som er to lugarer forbundet med en privat dør.

– Det er mye mer fokus på aktiviteter om bord, og en kamp om finne på nye ting, enten det er tre etasjers adrenalinsklier, skøytebaner eller robotbartendere. Det er også mer fokus på livsstil, sunn mat og helse. Trenings- og spaområdet er blitt et av de viktigste stedene om bord. Det ligger gjerne øverst, med best utsikt og mange ulike treningstilbud, sier Kristoffer Sandnes.

Har du ikke noen å cruise sammen med, trenger du ikke bekymre deg.

– Det er en trend at flere skip, spesielt i mellomklassen, bygger om og tilrettelegger for soloreisende, med flere enkeltlugarer, forteller Johnny Bråthen.

Med fellesmiddager og mange fellesaktiviteter er det også lett å komme i kontakt med nye mennesker.

27 nye skip

Det er ikke bare i Norge at cruise øker. De siste fem-seks årene har passasjerantallet globalt økt med nesten én million i året. I år forventes det at hele 24 millioner passasjerer vil cruise rundt på verdenshavene.

Ifølge CLIA vil det i år sjøsettes 27 nye skip, flere av dem i megastørrelsen, som kan ta opptil 5.000-6.600 passasjerer. Disse skipene har ofte de rimeligste pakkeprisene.

– Mange kunder vil ha største og nyeste skipene, med et vell av restauranter, shopping og aktiviteter, som du kan bruke en uke på å utforske. Andre synes at det blir litt for mye av det gode, og vil ha mindre og mer personlige skip. Servicen der er ofte høyere, og maten ofte hakket bedre enn det storkjøkkenene på større skip kan levere. I tillegg kan mindre skip gå inn til havner som de største skipene ikke kommer inn til, påpeker Sandnes.

De store skipene og standardrederiene tilbyr også ofte kortere tid i havn, ofte bare en formiddag. Det er noe du bør tenke over når du velger cruise.

– En del mindre og eksklusive skip har lengre liggetid, og ligger i havn over natten, slik at man kan nyte det byen har å by på, forteller Sandnes, som også synes at det kan være fint å bli igjen om bord, om havnen ikke frister så veldig.

– Da er det ofte roligere og bedre plass om bord, sier han.

Temacruise blir det også fortsatt flere av, og nå finnes det alt fra cruise for nudister til pokerspillere og anonyme alkoholikere.

– Stadig flere cruise har også en happening som mål, for eksempel Mardi Gras i New Orleans eller karneval i Rio, forteller Bråthen.

Seiler jorda rund

Flere og flere reiser også på lengre cruise.

– Vi selger stadig flere verdenscruise og jordomseilinger, på opptil 105–140 dager. Seilingene går gjerne vestover fra Southampton og Middelhavet. Man kan også være med på delseilinger, fra en uke til seks uker, sier Bråthen, som beregner cirka 1000 kroner i døgnet per person for slike reiser.

Da er det meste inkludert, bortsett fra alkoholholdige drikkevarer.

– De norske seniorene i dag er reiseglade og har god økonomi. De synes at det er praktisk å pakke ut kofferten kun én gang, og reise verden rundt, komfortabelt og trygt, fortsetter han.

Transatlantiske cruise kan by på gunstige priser, når skipene seiler mellom Europa og Karibia/Amerika i vår- og høstsesongen.

Uro bestemmer rutene

Cruiseekspertene forklarer at politisk uro, kriger og usikkerhet styrer seilingsrutene.

– Nordamerikanere utgjør rundt 60 prosent av cruisepassasjerene, og styrer i stor grad seilingsrutene. Mange av dem vegrer seg nå for å reise i det østlige Middelhavet og ut fra Dubai på grunn av syriakrigen, immigrantkrisen og uro, sier Bråthen.

Derfor styres skipene til andre områder.

– Stillehavsøyene og sørover til Australia vinner på dette, samt Sør-Amerika. Og ekspedisjoner til Antarktis blitt veldig populært. Og nå kan jo cruiseskipene for første gang på 50 år seile til Cuba, så det blir nok veldig populært, tror Bråthen.

Ekspertene råder også folk til å velge litt utradisjonelle ruter midt i den heiteste sommersesongen, når skipene står i kø for å legge til på steder som Barcelona, Venezia, Santorini og andre populære småøyer.

Trykket på det vestlige Middelhavet og Hellas og Kroatia kommer dessuten i år til å være høyere enn noensinne, da de fleste større cruiseselskaper nå har tatt bort Tyrkia, Tunisia og Egypt fra programmene sine på grunn av uroen i landene.

– Start for eksempel fra Malta i stedet for Hellas, tipser Kristoffer Sandnes.

De største skipene

«Allure of the Seas» og «Oasis of the Seas» fra Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) er fortsatt verdens største skip. I april sjøsettes imidlertid storebror, «Harmony of the Seas», som er to meter lengre. Her kan du også prøve Ultimate Abyss, den høyeste rutsjebanen noen gang bygget på et cruiseskip, som går ti etasjer ned, oppleve en miniutgave av New Yorks Central Park» eller se vannshow i amfiteater. Cruiseprisene starter på rundt 10.000 kroner per person.

– Skipet begynner allerede å bli ganske fullbooket på de mest populære tidene, sier Johnny Bråthen i Cruise.no.

«Allure of the Seas» vil imidlertid fortsatt kunne ta flest passasjerer, hele 6.400.

Cruiser for miljøet

Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL) og World Wide Fund for Nature (WWF) har inngått et femårig globalt partnerskap. Blant annet har cruiseselskapet som målsetting å redusere utslipp av drivhusgasser med 35 prosent innen 2020 og kjøpe mesteparten av fisk og sjømat fra sertifiserte kilder.

De vil også samarbeide om å utvikle nye målsettinger for bærekraftig destinasjonsforvaltning. Hurtigruten har inngått et samarbeid med Bellona.

Ekspedisjonscruise

Reis utenfor den klassiske komfortsonen med komforten i behold. Ekspedisjonscruise er en sterk trend, som blant annet Hurtigruten (bildet) har vært en drivende kraft bak, med sine seilinger i polare områder både i nord og sør, der innleide faglige eksperter foreleser for passasjerene og tar dem med på eksotiske landinger.

– Dette er definitivt et marked i vekst, og unike reisemål er i skuddet. Eksplorerformatet er blitt tatt godt imot av passasjerene, så i år prøver vi det også ut på tre skip som går langs norskekysten, forteller Stein Lillebo, som er kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

I høst setter de dessuten inn et ekstra skip i Antarktis, og vil også blant annet tilby ekspedisjonscruise inn i Amazonas.

Også Lindblad Expeditions’ og Silversea Expedition Cruises tilbyr utforskercruise, blant annet med eksotiske destinasjoner som Alaska, Sibir, Arktis, Antarktis og Mikronesia på menyen.

Glamcruise

51.000 tonn glamour. Luksusrederiet Regent Seven Seas Cruises´ nye cruiseskip Seven Seas Explorer skal bli verdens aller mest luksuriøse. Skipet tar kun 750 passasjerer, og har bare suiter med balkonger. Juvelen i kronen er The Regent Suite, på 360 kvadratmeter, med privat spa, eget flygel, svart marmorbar, gullkandelabre og limousin (på land) med privatsjåfør – for 55.000 kroner natten. Per person! Jomfruferden 20. juli er et skikkelig jet set-cruise fra Monte Carlo via Barcelona, Ibiza og Saint Tropez til Venezia.

Hapag-Lloyd Cruises and Silversea Cruises er også blant dem som tilbyr de mest elegante cruisene i klassen, sammen med Star Clippers, med noen av de vakreste skipene i verden – svære, superelegante seilbåter.

Mer fra Dagsavisen