Annonse
HERFRA: På Tøyen stasjon er det ikke akkurat yrende folkeliv som møter oss en onsdag morgen.

Vil ha Tøyen stasjon til Ensjø

Alle vil til Tøyen. Unntatt togpassasjerene. Bare 200 personer om dagen bruker Tøyen stasjon. Nå vil Oslo Ap flytte den til Ensjø.

Annonse
Oslo

Øvre Tøyen, en middels vakker sommermorgen i 2017: En Oslopolitiker og en Oslojournalist prøver å finne veien til togstasjonen på Tøyen. Det er lenge siden sist for begge to.

På baksiden av Tøyenbadet finner vi den etter litt lok, i motsetning til alle andre. Det er ingen passasjerer på noen av perrongene når vi er innom.

Faktisk viser tall fra Bane Nor at Tøyen er blant de aller minst brukte stasjonene på Gjøvikbanen. Både Movatn, Eina og Hakadal har flere passasjerer hvert år, selv om Tøyen er det klart tettest befolkede.

I en rapport fra 2012 anbefaler også Jernbaneverket (som nå heter Bane Nor) å flytte stasjonen til Ensjø. Men siden har lite skjedd. Det håper Oslo Arbeiderparti å gjøre noe med.

– Her kan vi bruke 30-50 millioner på at mange tusen skal få en mye enklere hverdag, sier en entusiastisk Andreas Halse i Oslo Ap, som altså befinner seg i nokså stusslig ensomhet på Tøyen denne morgenen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ensjø
Langs Gjøvikbanen midt mellom Ensjø og Kampen, til venstre i bildet, ønsker Oslo Aps Andreas Halse en ny stasjon. Illustr.: Plan og bygningsdirektoratet

Ubrukt

– Tøyen er en av de stasjonene på Gjøvikbanen som blir minst brukt. Og det sier ganske mye, sier han.

– Men, tror du ikke folk på Tøyen blir sure?

– Flytter man en stasjon som 200 mennesker bruker om dagen, så kan jo noen bli lei seg. Men går du fra 200 til minst 1000, så er det jo verdt det, sier han.

Halse vil flytte stasjonen (det offisielle begrepet er faktisk holdeplass, den har jo ikke stasjonsbygg) til Ensjø, en bydel i kraftig vekst.

Problemet er jo bare at Oslo kommune strengt tatt ikke har noe de skulle ha sagt. Staten, gjennom Bane Nor, er eier. Men Halse vil ha bystyret med på et vedtak om å ta et initiativ overfor staten.

– Jeg håper og tror vi får støtte i bystyret, men det er jo bare første skritt, sier han.

Halse ser for seg at en ny Ensjø holdeplass tidligst kan være i drift om to år.

Skolestart på splitter nye Brynseng: Seks år og spent som bare det – da er det godt å holde pappa i hånda

Ingen planer

«Flytting av Tøyen stasjon ble sist drøftet i forbindelse med Jernbaneverkets rapport Jernbanens stasjonsstruktur 2012», får Dagsavisen opplyst fra Samferdsdepartementet. Siden har det vært tyst.

«Hvorvidt temaet kommer opp igjen, kan imidlertid være avhengig av Oslo kommunes behandling av utvikling av Ensjø eller Kværnerbyen», heter det fra departementet.

Fra Bane Nor er beskjeden foreløpig enda enklere. Etter en henvendelse til de som faktisk driver med jernbanestasjoner her til lands kom følgende SMS:

«Hei! Vi har ikke planer om å flytte Tøyen stasjon/holdeplass til Ensjø, mvh Bane NOR Eiendom».

Annonse