Nyheter

Vil ha strakstiltak i Bygdøy allé

I påvente av at de sentrale oslopolitikerne skal bestemme seg, ønsker Bydelsutvalget (BU) i Bydel Frogner, strakstiltak for å redusere trafikkbelastningen i Bygdøy allé.

– I påvente av en oppgradering av hele gaten ber Bydelsutvalget om at Bymiljøetaten iverksetter strakstiltak med smalere kjørefelt og redusert fartsgrense i Bygdøy allé. Bygdøy allé blir, som en konsekvens av dette, en strøksgate med redusert biltrafikk. Dermed vil trærne også få bedre vilkår, sier BU-leder Nils Lie (H), om vedtaket som ble gjort av et samlet BU i mai.

– Plassering av trær og arbeider med Bygdøy allé må utføres i henhold til Byantikvarens føringer, legger han til.

Frps bystyrerepresentant Camilla Wilhelmsen sa i Dagsavisen i forrige uke at hun fraråder å flytte hele trerekken nærmere husveggene.

Og hun fikk støtte fra byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg (MDG), som sa at «hun ikke så skogen for bare trær», og lovet å se på dette på nytt etter at Byantikvaren gikk imot flytting.

– En allé uten trær er ingen allé, sier Jens Lie, og mener tiltakene BU går inn for kan gjøres uten inngrep i trærne.

– Det aller viktigste er å få bort gjennomgangstrafikken, sikre gaten slik at trafikk er mulig for beboere og næringsliv/varelevering. Så mulighetene for en flott strøksgate i Bygdøy allé er store, sier han videre.

Les også: Kastanjene råtner i Bygdøy allé

Trikk

Byrådet ønsker i utgangspunktet å flytte hele rekken med kastanjetrær nærmere husveggene, og legge til rette for trikk og sykkelfelt.

– Sykkelfelt kan vi gå med på. Men trikk ønsker vi ikke i Bygdøy allé, sier BU-lederen til Dagsavisen.

I dag er det et par lokale bussruter, 30- og 31-bussen, som kjører i Bygdøy allé.

– Disse ønsker vi her fortsatt. Det er bussene som går mot Asker/Bærum vi ønsker vekk, sier han.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

KVU

I konseptvalgutredningen (KVU) for Bygdøy allé har man foreslått alt fra trikk, buss og sykkelfelt, til å ha det nærmest som i dag.

– Det største problemet er ikke kastanjetrærne. Det største problemet er trafikken. Bygdøy allé er en av de mest trafikkerte veiene i Oslo. Det er gjennomgangstrafikken det er viktigst å få bort, sier han.

– Å flytte trikken fra Drammensveien til Bygdøy allé er en elendig idé. Det løser ingenting, sier han videre.

Byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg, synes forslagene er interessante.

– Målet mitt er at Bygdøy allé skal være en bærekraftig og grønn strøksgate, hvor det historiske preget ivaretas. Forslagene fra Bydelsutvalget er interessante, og jeg vil be Bymiljøetaten vurdere disse nærmere i påvente av de permanente løsningene, skriver byråden i en e-post til Dagsavisen.

Les også: Her begynner bilfritt byliv

Mer fra Dagsavisen