Annonse

Vil ha 1.600 nye ladepunkter i året i Oslo

Høyre og Venstre i Oslo bystyre synes byrådets elbilsatsning er for puslete, og vil foreslå å plusse på med 1.000 nye ladepunkter for elbil hvert år de neste fire årene i indre Oslo.

Annonse
Oslo

 

– Byrådet legger opp til 600 nye ladepunkter årlig i planperioden (fire år). Det synes vi er alt for få, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg, og leder i Oslo Venstre, Espen Ophaug, til Dagsavisen.

Les også: – Sterkt urimelig

1.000 flere

– Vi vil ha 1.000 flere nye ladeplasser i året enn det byrådet foreslår. Det vil si 1.600 i 2018. Veldig mange kjøper elbil, noe vi synes er veldig bra. Vi får en bilpark som ikke forurenser så mye, og det er bra for Oslolufta, sier Eirik Lae Solberg.

Høyre og Venstre vil til budsjettbehandlingen i bystyret 13. desember foreslå dette.

–  Om vi får flertall er usikkert. Men vi har oppfattet at også de to andre borgerlige partiene i bystyret, Frp og KrF ønsker flere ladestasjoner enn hva byrådet legger opp til, sier de to.

– Har du en leilighet som ligger 200 meter unna et ladepunkt, kan du ikke trekke en skjøteledning. Tanken vår er at i områder der du ikke kan lade hjemme,  så er det viktig å få utplassert offentlige ladestasjoner, sier høyrepolitikeren.

–  Det byrådet legger opp til monner ikke. Nå det er stadig flere som kjøper elbiler, og vi kan ikke la den positive trenden stoppe opp fordi folk ikke får ladet, sier han.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

40.000 elbiler i Oslo

Tall fra elbilforeningen sier at det vil være 40.000 elbiler i Oslo i 2020.

– I dag er det rundt 1.000 offentlige ladestasjoner i Oslo. Det er alt for lite. Og byrådets 600 nye i året, er puslete, sier Espen Ophaug til Dagsavisen.

Men ladepunkter koster.

– Prisen er 60 millioner kroner i året. Eller nesten en kvart milliard over fireårsperioden, sier Lae Solberg.

– Det er mye penger, men vi tenker at dette er helt nødvendige tiltak. Vi vil at flere skal kjøpe seg elbil, og da må vi legge til rette for det. Særlig i byen er elbiler glimrende. Bare se her hvor vi står nå, utenfor «Lompa» på Grønland. Her er kommunens ladestasjoner alltid fylt opp, sier Ophaug.

– Jeg tror at en av grunnene til at de er puslete med ladestasjoner, er at de vil ha færre biler i sentrum. Vi må erkjenne at folk også i Oslo har bil, og vi må  fremelske at de går over fra fossilbiler til elbiler. Det er grunnen til at vi ønsker så mange ladestasjoner, sier han videre.

 – Det er mange som er avhengige av gateparkering, og derfor er vi nødt til å få flere sånne, sier Eirik Lae Solberg.

Les også: Fjerner 490 p-plasser

Beboerparkering

Fra 20. november ble det permanent beboerparkering i Bydel Frogner. Beboere betaler 3.000 kroner i året for å parkere. Andre må betale parkometerpris. Det er ikke maks P-tid, men det går kun an å kjøpe parkering for 24 timer av gangen. En kan derfor parkere så lenge en vil mot at en betaler.  Det hender det blir endringer i skiltingen, så en bør se etter bilen minst en gang i døgnet og være særlig oppmerksom når det er snørydding og vårrengjøring. Men har du elbil, kan du stå der så lenge du ønsker, og gratis. Uansett hvor du kommer  fra. Det har fått mange til å reagere. Særlig de som bor i bydelen, og kan risikere at parkeringsplassene er opptatt av elbiler, som ikke tilhører bydelen.

Skilt

Skiltene i områder med beboerparkering. ILLUSTRASJON: Oslo kommune

–  Hvis dette blir et problem, at elbiler fortrenger beboerne må vi gjøre noe. Hovedproblemet er ikke at det er gratis, men at de kan stå der i ubegrenset tid. En løsning kan være å begrense hvor lenge de kan stå der, sier Eirik Lae Solberg.

– Men jeg er skeptisk til å innføre avgift for dem. En av grunnene til at elbiler er blitt en suksess er at det lønner seg. Folk ønsker å være miljøvennlige, og det skal lønne seg å være miljøvennlige. Vi ønsker at det skal fortsette, men uten å ødelegge for beboerne, sier Høyres gruppeleder.

Les også: Om beboerparkering og elbiler

 

Annonse