Nyheter

Vil forskjellsbehandle skoler

Mange flere lærere og et nytt superteam skal gi elevene ved seks utvalgte osloskoler en real læringsboost.

Av Tom Vestreng og Karin Lillian Fladberg

Tøyen, Vahl, Bjørndal, Veitvet, Rommen, og Mortensrud barneskoler, er de seks skolene med store utfordringer som gjennom byrådets nye satsing, vil få forsterket lærerstaben.

Positivt

I dag går søknadsfristen for å søke på de 30 lærerstillingene ut. Hver av disse seks skolene vil få fem nye lærere, som vil styrke begynneropplæringen på 1.–4. trinn fra høsten av.

I tillegg vil det bli ansatt fem veiledere som skal jobbe sammen i et ambulerende team.

I løpet av bystyreperioden vil byrådet ansette 200 nye lærere på 1. til 4. trinn.

Rektor Terje Andersen ved Tøyen skole er glad for byrådets tiltak, og ser fram til nye kolleger, og et enda bedre læringsmiljø.

– Dette er definitivt et positivt tiltak, sier Andersen.

Tøyen skole er en skole med stor mobilitet, det vil si at elever flytter ut og inn hele tida. Mange kommer uten norsk språk, og de har liten, ingen eller annerledes skolegang fra før.

Les også: Røe Isaksen stoppet selv evaluering av lærerforsøk

Gatespråk

– Noen har et greit gatespråk, – eller dagligspråk, men har ikke det begrepsapparatet som er ønskelig. Da vil det bli vanskelig med både norsk og matte senere. Her vil vi bruke mye tid og krefter. Disse nye lærerne vil gi oss mulighet til å dele opp i nivåer, slik at vi kan få grupper for dem som er kommet aller lengst, de som er helt nye i landet, de som er uten skolegang, og de som strever, sier Terje Andersen til Dagsavisen.

Torsdag ettermiddag hadde det kommet 54 søknader til Tøyen skole, og 40 til naboskolen Vahl.

– Det er ikke så lav interesse nå som det var. Det som er positivt, er at det nå er flere kvalifiserte søkere. Tidligere har vi sett at kun en tredjedel av søkerne har hatt relevant utdannelse, sier rektoren.

– At de er kvalifiserte er viktigere enn antallet, legger han til.

Rektor Andersen hadde håpet at erfarne lærere, som gjerne har jobbet på vestkantskoler i fem-seks år, vil ta seg lærerjobb på øst.

– Jeg håper noen er villige til å flytte på seg, og prøve seg på en skikkelig jobb. Om det er noen slike i søknadsbunken vet jeg ikke, for jeg har ikke rukket å gå igjennom alle, sier han med et smil.

Spesialisert kompetanse

– Nå har vi lyst ut 30 lærerstillinger på seks skoler, samt fem veiledere. I motsetning til hva mange tror og forventer, fordeler vi ikke de 200 nye lærerne flatt på alle skoler. Vi forskjellsbehandler og øker kompetansen og kapasiteten på skoler med det mest krevende elevgrunnlaget, sier byråd for oppvekst- og kunnskap, Tone Tellevik Dahl, til Dagsavisen.

– Det betyr at enkeltskoler får 10–20 prosent flere lærere. Vi ansetter også som første kommune lærere med spesialisert kompetanse som arbeider på tvers av skolene. I norsk skole har man tradisjonelt fordelt ressurser flatt, men om alle skal få likeverdige muligheter må vi begynne med systematisk forskjellsbehandling, legger hun til.

– Fristen for å søke er i dag. Hvor mange søknader har dere mottatt?

– Det ser bra ut, og erfaringsmessig er det mange som venter helt til det siste med å søke. Dette er skoler som vanligvis har færre søkere til lærerstillinger enn andre skoler, sier byråden.

Les også: Torbjørn Røe Isaksen gjør full retrett

– Må begynne i barneskolen

Flere skoler i Oslo sliter med store utfordringer i elevgrunnlaget, og hensikten med «superlærerne» er å sette inn tiltak der det trengs mest.

Disse fem håndplukkede lærerne vil jobbe sammen i et team som skal gi skolene som trenger det mest ekstra oppfølging. De vil jobbe på 1.–4. trinn, og primært med lesing, skriving og regning, sier byråden.

– Andelen elever med vedtak om spesialundervisning er høyest på 10. trinn. Dette er en utvikling som må snus, og da må vi begynne i barneskolen og på skolene med det mest krevende utgangspunktet. Håpet er at flere elever blant de yngste gjennom forsterket innsats skal gjøre at de gjennomfører hele skoleløpet, fortsetter hun.

– Hva er årsaken til at dere gjør dette?

– Dette er kunnskapsbasert, og inspirert av Finland. Forskning viser at jo tidligere vi topper laget rundt elevene desto bedre forutsetning er det for å lykkes, sier Tellevik Dahl.

– Er dette en forskjellsbehandling som lar seg forsvare?

– Dette er en bevisst forskjellsbehandling for at flere skal lykkes. Dette er bare starten mot vårt løfte med 200 flere lærere, og som er en langsiktig satsing, sier Tone Tellevik Dahl.

Tellevik Dahl tror at denne modellen, ved å forskjellsbehandle skolene, vil gjøre at alle får like muligheter til slutt.

– Skal alle få like muligheter til slutt, må du forskjellsbehandle underveis – hvilket er godt dokumentert at er smart gjennom tidligere forskning, sier byråden.

Mer fra Dagsavisen