– Vi må fase ut trikken, og investere i nymotens kollektivtransport, sier Oslo Unge Høyres leder Nicolai Øyen Langfeldt.
Oslo kommune skal de neste årene bruke milliardbeløp på nye trikker. Nå vil Høyres ungdomsparti trekke i nødbremsen. I en uttallelse fra Oslo Unge Høyre heter det at trikker «dyre å anskaffe, dyre i drift og krever enorme infrastrukturinvesteringer».
Les også: Bussjåfør Per Bakke er så blid på jobb at passasjerer har ringt politiet for promillekontroll
Vil ha superbuss
Langfeldt mener pengene heller bør gå til å investere i såkalte «superbusser», ekstra store leddbusser som er lengre enn dagens trikker.
– Disse bussene kan frakte mennesker på en billigere og mer miljøvennlig måte. Det vil i tillegg dempe støynivået.
Høyres gruppeleder Eirik Lae Solberg er ikke begeistret for forslaget.
– Oslo har gjennom tiår investert penger i trikker og infrastruktur. Det er uklokt å kaste de investeringene på båten.
Likevel går Solberg langt i å støtte Unge Høyres kritikk av trikken. Selv om han vil beholde dagens tilbud, sier han nei til å utvide trikkenettet.
– Helt nye ruter vil koste mye mer.
Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!
Attraktiv transport
Kollektivselskapet Ruter jobber med fremtidens kollektivtransport i Oslo. Plandirektør Hanne Bertnes Norli forteller at trikken oppleves som mer attraktiv for de reisende.
– Vi ser at kundene foretrekker skinnegående transport i valget mellom to alternativer, sier hun.
I de vedtatte planene for Oslotrikken ligger ikke utvidelse av dagens linjer, kun oppgraderinger. Det er nødvendig for å øke kapasiteten.
– Trikken har rundt 50 millioner passasjerer i året, og er også den transportformen som har hatt høyest vekst i antall reisende. Nå stopper veksten opp, fordi trikkene er fulle.
Norli sier trikken har noen særskilte fordeler i sentrum.
– Busser krever mye plass. Trikken kan kjøre over torg og gjennom gågater, og er mye mer arealeffektiv i bykjernen.
Unge Høyre mener likevel fordelene er for få til å forsvare de enorme investeringene som må til.
– Jo nærmere trikkekjøpet vi kommer, jo mer aktuell blir debatten. Vi vil påvirke Oslo Høyre framover, og satser på gjennomslag i partiprogrammet for 2019–2023, sier Nicolai Øyen Langfeldt.
Les også: Min Oslo-oppvekst. Det var Oslo mot oss (Aslak Borgersrud)
Unge Høyre kan vinne fram
Eirik Lae Solberg åpner for at moderpartiet kan la seg overbevise.
– Til nå har Oslo Høyre ønsket å beholde trikken, men vi skal gå gjennom alle standpunktene våre og diskutere dem.
Fremskrittspartiet er i dag det eneste partiet i Oslo bystyre som vil legge ned trikken.