Annonse
Mange av de nye nedstigningstårnene, som dette på Torshov, blir fort tagget ned.

Tagger ned reklamefrie tårn

I fjor fjernet kommunen 40 reklametårn etter massive protester. Som erstatning har de fått reklamefrie tårn, men som er nedtagget og fulle av plakater. Spørsmålet er: Hva er verst?

Annonse
Oslo

 

Lyssatt reklame eller vilkårlig tagging og en haug med plakater?

De 40 reklametårnene som ble satt opp i Oslo i 2005, fikk mye kritikk. Nå er de byttet ut med nye nedstigningstårn.

Les også: Oslo-tårn havnet i Lofoten

Lyssatt reklame

«Reklametårnene», eller bysøylene, som Hafslund og JCDecaux eide, fikk medfart på grunn av størrelsen og fordi de hadde lyssatt reklame. Tårnene ble demontert, og er nå erstattet med nye tårn av typen Pirouette.

– Tårnene var nedstigningstårn til tekniske installasjoner og kulverter, sier kommunikasjonssjef i Hafslund, Morten Schau til Dagsavisen.

De nye tårnene har fortsatt samme funksjon som nedstigningstårn for tekniske installasjoner under bakken.

Håkon Wium Lie har gjennom organisasjonen stans.no jobbet i flere år for å få fjernet reklametårnene.

Og han lyktes.

– Vi følger godt med, og ser at det er en del tagging. Men de blir mest brukt til plakater. Jeg synes det bidrar positivt til bybildet, selv om det ikke var slik det var tenkt, sier han til Dagsavisen.

Stans.no hadde selv foreslått kumlokk i stedet for nedstigningstårnene.

– Da tårnene ble installert i 2005 ble vi fortalt at omkretsen var så stor fordi arbeiderne (som skal inn i tårnene og ned i bakken) har lagt på seg. Når tårnene nå er demontert ser vi at arbeiderne likevel var slanke, sier Wium Lie med et smil.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Vedlikehold

Da reklamesøylene fra JCDecaux var oppe, sto de for det løpende vedlikeholdet.

– Dette er en avtale som løper tilbake til Viken Energi-tida. Hvor vi sa at vi skulle ta ansvaret for vedlikeholdet for alle tårnene. Så skulle vi skifte ut en del til reklamebærende tårn. Dette gjorde vi inntil det begynte å bli politisk uspiselig. Så gjorde vi en avtale med Hafslund og kommunen om at vi skulle få en kompensasjon for å fjerne disse tårnene. Noe vi nå har gjort, sier administrerende direktør i JCDecaux Øyvind Marcussen til Dagsavisen.

– Da vi hadde vedlikeholdet hadde vi daglig ettersyn. Tagging og plakater fjernet vi innen 24 timer, sier han.

Bare i 2016 fjernet vi over 1.500 tagger, sier han videre.

Nå får taggingen stå i fred.

– Vi tenker at det ikke er så farlig med reklame. Da vi driftet det så sørget vi hele tida for at de så pene og hele ut, sier han videre.

Han synes det er stas at tårnene har kommet til nytte, som til kunstprosejktet i Skrova i Lofoten.

Da de gamle tårnene skulle fjernes ble det lyst ut en designkonkurranse om de nye tårnene.

Det danske arkitektfirmaet Holscher Design vant, og sto også bak de gamle tårnene.

I dag er det Hafslund som eier noe tårn, mens mange er eid av kommunen.

– Vi tar en runde og renser opp etter behov. De nye tårnene er impregnert slik at graffitimaling ikke sitter så godt. Lim skal også feste dårlig. Vi har ansvaret for våre tårn, men vi har ikke det daglige vedlikeholdet som JCDecaux hadde, sier kommunikasjonssjefen i Hafslund, Morten Schau til Dagsavisen.

Les også: Tårner seg opp med reklame

Annonse