Nyheter

Sykkelvei blir dette bilverkstedet sin bane

Oslo kommune tvinger bensinstasjonen og bilverkstedet på ring 3 til å legge ned.

– De syklistene som ikke greier å sykle på sykkelveien østover langs ring 3 her, de bør ikke ut i oslotrafikken og sykle i det hele tatt!

Det sa en illsint Peter N. Myhre (Frp) på bystyremøtet onsdag.

Da var det i ferd med å bli klart: Bilverkstedet og bensinstasjonen langs Ring 3 ved Storo i Oslo må legges ned, til fordel for nettopp syklistene.

Langs Ring 3 skal det nemlig bli en 4 meter bred sykkelvei pluss kollektivfelt. For å få det til vedtok politikerne å fjerne muligheten for å fylle bensin eller reparere bilen, til motstand fra Frp og Høyre.

Les også: De skaffet OL til Oslo og ble utstøtt

Måtte forhandle

Bilverkstedet og bensinstasjonen hadde lange leiekontrakter, dermed måtte Statens vegvesen forhandle med de to, for å få dem ut av kontraktene. Forhandlingene med bilverkstedet, Nordhagen bil, er allerede fullført. Vegvesenet opplyser at verkstedet skal flytte i løpet av våren.

Bensinstasjonen, Uno X, har fortsatt leiekontrakten i orden, men så lenge omregulering faktisk er vedtatt, så blir det nok en avtale der også. Hvis ikke kan Vegvesenet rett og slett ekspropriere, og leiekontrakten blir avsluttet likevel.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ville beholde bygningene

Høyre og Fremskrittspartiet stemte til slutt for omreguleringen onsdag, men ikke helt uten motstand. Primært ville de to partiene ha en løsning hvor bygningene fikk stå. Men dette ville bety at biler som skulle inn til en av de måtte krysse det nye kollektivfeltet.

– Vi var uenige i beslutningen. Vi ønsket primært alternativ fem, som består av en fri sykkelvei, kollektivfelt og at du flytter bensinstasjonen, sier Pia Farstad von Hall til Dagsavisen. Hun er Høyres fraksjonsleder i Byutviklingskomiteen.

– Det er jo viktig å få etablert en ny sykkelsti. Men vi mener at man burde etterstrebe å beholde det fyllingspunktet, sier hun.

Arbeiderpartiets Per Anders Langerød forsvarte forslaget i debatten onsdag, og pekte på miljø og støtte til lokaldemokratiet som argumenter for avvikling.

Mer fra Dagsavisen