Nyheter

Studie: Miljøfartsgrensen i Oslo har ingen effekt

En ny studie sier at miljøfartsgrensen innført i Oslo koster samfunnet mange millioner kroner, men har ingen effekt på miljøet.

Opplysningene om den samfunnsøkonomiske nytten av miljøfartsgrense i Oslo i denne saken er korrigert etter at Norges Handelshøyskole har opplyst at det er regnet feil i masteroppgaven.

Studenter ved Norges Handelshøyskole har gransket effekten av miljøfartsgrensen i Oslo fra 2004 til 2015, og kommet fram til at den ikke har en effekt på miljøet. Det skriver Aftenposten.

Masteroppgaven kommer samtidig som Statens vegvesen varsler at miljøfartsgrensen vil tre i kraft igjen fra 1. november.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Studentene trekker fram at når fartsgrensen reduseres fra 80 til 60 km/t, reduseres kjørehastigheten kun med 5,8 km/t, noe som ikke har effekt på lokal forurensing.

De konkluderer også med at Oslo samfunnsøkonomisk taper 30 millioner kroner for hver vinter miljøfartsgrensen benyttes.

Les også: Politiet meldte om flere branner i Oslo i natt

60.000 biler

– Vi har beregnet at 60.000 biler i gjennomsnitt bruker 40 sekunder mer. Med en timepris som tar utgangspunkt i hva en norsk arbeider sitter igjen med etter skatt, og der vi regner halvannen person per bil, havner vi på 30 millioner kroner i året, forklarer førsteamanuensis og veileder Torfinn Harding ved NHH.

Ida Nossen, fagansvarlig for luftkvalitet i Statens vegvesen Region Øst, sier de ikke ville benyttet seg av miljøfartsgrensen om den ikke hadde hatt effekt på miljøet. De har ikke lest NHH-studien, men legger beregninger fra blant annet NILU til grunn. (NTB)

Mer fra Dagsavisen