For et tosifret milliardbeløp skal Oslo nå få en ny tunnel under sentrum, opplyser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Men det vil ta tid før prosjektet, som er del av Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029, er fullført.
– Det tidligste vi kan klare er 2032, sier Solvik-Olsen.
Les også: Regjeringen og støttepartiene bruker tusen milliarder kroner til transport
NSB gleder seg allerede, for kapasiteten i den nåværende Oslotunnelen er for lengst tilnærmet sprengt, til tross for en rekke tiltak for å øke kapasiteten de seneste årene.
– Det å få en ny tunnel under Oslo sentrum vil få positive ringvirkninger for togpassasjerer i så å si hele landet, etter som Oslo S er selve navet i jernbanetrafikken.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Vi trenger en ny togtunnel under Oslo S. Det er en nøkkel for videre utbygging av tog, sier Venstres leder Trine Skei Grande.
– En ny tunnel under Oslo en noe av det viktigste vi kan gjøre for jernbanen, samstemmer Solvik-Olsen.
–Det er bra med ny jernbanetunnel, men vi trenger også en ny T-banetunnel under sentrum og bane til Romerike. Dette må staten bidra til ved å finansiere 70 prosent av utgiftene, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG).