Nyheter

Skader på Oslo S

Jernbaneverket møter utbyggerne i Bjørvika i tingretten i dag.

Bilde 1 av 2

Bjørvikas ekspansjon og Barcode-utbygging har ført til setningsskader på Oslo S, ifølge Jernbaneverket. Skadene beregnes til et omfang på 15 millioner korner. Partene strides om hvorvidt dette kommer av Barcode-utbyggingen og hos Oslo S. Utbygging mener de det er langt fra sikkert at de har påført skader på Oslo S.

– Vi mener vi har en god sak. Det er jo sannsynlig at det kan ha blitt noen skader, men det er ikke påvist at skaden eller omfanget av den er forårsaket av oss. Det er mange flere enn oss som bygger i området, også Jernbaneverket selv, sier administrerende direktør, Rolf Thorsen i Oslo S. Utbygging.

LES OGSÅ: 400 år gammel båt fra Bjørvika får nytt liv

Tunnel

Stridens kjerne står om en servicetunnel under sporene som har sprukket opp og en perrong som måtte utbedres. Der kom perrongen stadig nærmere skinnene. Elementene i tunnelen under har sklidd fra hverandre, opp mot ti centimeter, forteller Jernbaneverket.

– Vi må gjøre en del og har delvis utbedret skadene. Det er vanskelig å justere tilbake. Det er dessuten skader langs plattform 19. Der kom sporet så nær at togene ikke kunne passere, sier kommunikasjonssjef, Kjell Bakken fra Jernbaneverket.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Under vann

Geologer har slått fast at grunnen under Barcode ikke er spesielt egnet til bebyggelse, og at dette fører til setningsskader på bygg i nærheten. På 1700-tallet lå havet der hvor Operaen og Oslo S ligger i dag og hele området inn mot Schweigaards gate lå under vann.

– Vi gjorde et forsøk på forlik, men avstanden er for stor. Da må vi til retten. Det er verktøyet vi har da, sier Bakken.

Oslo S. Utbygging har som formål å bygge ut eiendommene som tilhørte NSB Eiendom, på sørsiden av jernbanens sporområde på Oslo S – fra Oslo Atrium og østover mot Middelalderparken.

Det er satt av to dager til saken i Oslo tingrett.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen