Nyheter

– Senk prisene

En ny rapport vil ha en egen rushtidsavgift på kollektivreiser. Det synes Miljøpartiet De Grønne (MDG) er en fryktelig dårlig idé, og vil heller senke prisene utenom rushtiden.

Tidligere denne måneden kom Transportøkonomisk Institutt (TØI) og Dovre Group med en ny rapport hvor de foreslår flere mulige tiltak for å utnytte kapasiteten bedre, blant annet å innføre en rushtidsavgift i kollektivsystemet.

– MDG synes ikke det høres ut som en god idé å gjøre det dyrere i rushtiden, slik noen tar til orde for. For oss er det helt uaktuelt, sier Shoaib Sultan til Dagsavisen.

Han er kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo til høstens stortingsvalg.

– Vi vil heller gå andre veien og gjøre det billigere å reise utenom rushtid. Derfor ønsker vi nå å utrede billigere kollektivpriser utenom rushtiden, sier han videre.

Vinn-vinn

På det siste bystyremøtet før sommeren ble det vedtatt, etter forslag fra byrådspartiene, at bystyret ber byrådet om å utrede muligheten for lavere kollektivpriser utenom rushtiden.

– Blir det færre som reiser i rushtiden, blir det også lettere å reise i rushtiden. Det blir mer flyt i trafikken, og ikke minst blir det større mulighet for sitteplass, når alle ikke reiser samtidig, sier han.

– Vi håper dette vil bli en vinn-vinn, både for borgerne, byen i sin helhet og trafikken. Billigere kollektivbilletter utenom rushtiden kan spre rushtiden ut i tid og fjerne mindre viktige reiser. Det er viktig å utnytte den kapasiteten vi har så godt som mulig. Det å kunne spre rushtiden litt, er et veldig billig og veldig godt virkemiddel, som også vil gjøre det mindre trangt for dem som reiser i rushtiden. sier han.

– Hvor mye må dere ned i pris for at folk skal velge dette?

– Det vet jeg ikke. Dette er et av mange spørsmål en slik utredning må se på, sier Shoaib Sultan.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Rapport

TØI har i rapporten pekt på flere tiltak for å utnytte kapasiteten i kollektivtransporten bedre:

* Man kan innføre en rushtidsavgift i kollektivsystemet. Med riktig utforming vil dette kunne spre rushtiden ut i tid og fjerne mindre viktige reiser.

* Man kan tilby gratis kollektivreiser i timene før rushtiden. Dette er blant annet innført i noen store byer i Australia.

Kollektivplanleggernes store hodebry er at det er veldig dyrt å bygge opp en kapasitet som bare blir utnyttet noen korte og hektiske perioder på døgnet.

– Da bør de som reiser på disse dyre tidene betale litt mer enn de som reiser på de billige tidene, sier assisterende instituttsjef Kjell Werner Johansen i TØI til nrk.no.

Mer fra Dagsavisen