Tidligere denne måneden kom Transportøkonomisk Institutt (TØI) og Dovre Group med en ny rapport hvor de foreslår flere mulige tiltak for å utnytte kapasiteten bedre, blant annet å innføre en rushtidsavgift i kollektivsystemet.
– MDG synes ikke det høres ut som en god idé å gjøre det dyrere i rushtiden, slik noen tar til orde for. For oss er det helt uaktuelt, sier Shoaib Sultan til Dagsavisen.
Han er kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo til høstens stortingsvalg.
– Vi vil heller gå andre veien og gjøre det billigere å reise utenom rushtid. Derfor ønsker vi nå å utrede billigere kollektivpriser utenom rushtiden, sier han videre.
Vinn-vinn
På det siste bystyremøtet før sommeren ble det vedtatt, etter forslag fra byrådspartiene, at bystyret ber byrådet om å utrede muligheten for lavere kollektivpriser utenom rushtiden.
– Blir det færre som reiser i rushtiden, blir det også lettere å reise i rushtiden. Det blir mer flyt i trafikken, og ikke minst blir det større mulighet for sitteplass, når alle ikke reiser samtidig, sier han.
– Vi håper dette vil bli en vinn-vinn, både for borgerne, byen i sin helhet og trafikken. Billigere kollektivbilletter utenom rushtiden kan spre rushtiden ut i tid og fjerne mindre viktige reiser. Det er viktig å utnytte den kapasiteten vi har så godt som mulig. Det å kunne spre rushtiden litt, er et veldig billig og veldig godt virkemiddel, som også vil gjøre det mindre trangt for dem som reiser i rushtiden. sier han.
– Hvor mye må dere ned i pris for at folk skal velge dette?
– Det vet jeg ikke. Dette er et av mange spørsmål en slik utredning må se på, sier Shoaib Sultan.
Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!
Rapport
TØI har i rapporten pekt på flere tiltak for å utnytte kapasiteten i kollektivtransporten bedre:
* Man kan innføre en rushtidsavgift i kollektivsystemet. Med riktig utforming vil dette kunne spre rushtiden ut i tid og fjerne mindre viktige reiser.
* Man kan tilby gratis kollektivreiser i timene før rushtiden. Dette er blant annet innført i noen store byer i Australia.
Kollektivplanleggernes store hodebry er at det er veldig dyrt å bygge opp en kapasitet som bare blir utnyttet noen korte og hektiske perioder på døgnet.
– Da bør de som reiser på disse dyre tidene betale litt mer enn de som reiser på de billige tidene, sier assisterende instituttsjef Kjell Werner Johansen i TØI til nrk.no.