Nyheter

Rydder opp i arbeidsforholdene

RENOVASJON: Nå er Renovasjonsetaten i gang med å rydde opp i de dårlige arbeidsforholdene for renovatørene i Oslo kommune etter Veireno. Lønn fikk de tirsdag.

I går var konstituert direktør Arild Sundberg og personaldirektør Beate Eriksen i Renovasjonsetaten på befaring ved brakkeriggen.

Verneutstyr

– Det første vi vil gjøre, og som driftsavdelingen allerede er i gang med, er å sørge for nødvendig verneutstyr til hver enkelt. Vi vil også sørge for at de sanitære forholdene er tilfredsstillende, sier kommunikasjonsrådgiver i Renovasjonsetaten Jørgen Bakke Fredriksen til Dagsavisen.

Han kunne også bekrefte at de ansatte fikk lønn tirsdag og onsdag.

– Med unntak av noen få utenlandske kontonummer som vil ta noen flere dager, sier han.

Manglene var mange og graverende da hovedtillitsvalgt Anne Sandborg i Renovasjonsetaten og leder av Teknisk fagforening Terje Strømsnes tok turen opp til renovatørenes arbeidsbrakker på Alnabru knapt et døgn etter at det ble kjent at kommunen hadde løst Veireno fra kontrakten.

– Det var verre enn jeg fryktet, sier Terje Strømsnes til fagbladet.no, som først omtalte saken.

Kontorer

Tirsdag vedtok Teknisk fagforening i Fagforbundet Oslo å opprette kontor ved arbeidsbrakkene på Alnabru.

– Vi organiserer det nå. Målet er å etablere et midlertidig kontor med tillitsvalgte fra Fagforbundet. Det trengs, for spørsmålene fra de ansatte er mange, sier leder av Teknisk fagforening Terje Strømsnes.

– Lønn, klær og verneutstyr. Det er første prioritet. Deretter brakkeforhold og språkopplæring, sier Anne Sandborg til fagbladet.no.

– 170 mann har ett toalett og én dusj. Det kan vi ikke akseptere, sier hun.

Selv hadde hun med et lite lager med vinterhansker som hun delte ut til renovatørene

tom.vestreng@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen