Nyheter

– Plass til flyplass

– Næringslivet trenger en tredje rullebane på Gardermoen. Allerede nå bør de aktuelle arealene båndlegges.

Bilde 1 av 8

Det sier Oslo Høyres Eirik Lae Solberg til Dagsavisen.

– Avinor anslår at kapasiteten ved Gardermoen vil være sprengt i 2030. Derfor må vi nå sørge for å båndlegge det aktuelle arealet for en tredje rullebane, slik at vi kan bygge den om behovet skulle oppstå. Vi kan ikke sette oss i en situasjon hvor det aktuelle arealet er blitt brukt til andre formål om vi får behov for en ny rullebane, påpeker Solberg.

– Hvordan bør en slik båndlegging skje?

– Det er naturlig at det pekes på behovet for båndlegging i Nasjonal transportplan og at dette så blir fulgt opp derfra, svarer Solberg.

Øst, vest eller ikke

Stortinget skal behandle Nasjonal transportplan for 2018–2029 til våren. Tidligere er det blitt utredet to alternative plasseringer av en eventuell tredje rullebane ved Gardermoen. Det vestlige forslaget innebærer at rullebanen bygges i Nannestad kommune, mens det østlige forslaget tilsier at den bygges i Ullensaker kommune.

Både Oslo Lufthavn Gardermoen og Avinor har anbefalt en plassering øst for de to eksisterende rullebanene, men lokalt har det vært mange opphetede diskusjoner om hva som er best.

Som Dagsavisen skrev i forrige uke, mener et flertall i Oslo bystyre at det aller beste er om planene om flyplassutvidelsen aldri blir realisert. Hensynet til klimaet tilsier det, er oppfatningen både i MDG, SV, AP, Rødt, KrF og Venstre.

Solberg er av en annen oppfatning. Han tror både økt bruk av biodrivstoff og utviklingen av enda mer energieffektive flymotorer, vil påvirke utslippene fra flytrafikken i positiv retning.

Samtidig frykter han for hva som vil kunne skje hvis Gardermoen blir en hovedflyplass preget av køer og forsinkelser på grunn av sprengt kapasitet.

– Da kan alternativet for reisende bli å dra til andre hovedflyplasser for så å reise videre ut i verden derfra. Det vil neppe ha noen positiv klimaeffekt, sier Solberg.

Under Oslo bystyres behandling av spørsmålet om en tredje rullebane på Gardermoen, leverte Høyre et forslag til vedtak hvor det blant annet heter at «Norge og norsk konkurranseevne er avhengig av et godt luftfartstilbud».

– Mange arbeidsplasser

– Det er viktig at vi har en velfungerende hovedflyplass som kompenserer for ulempene ved lange avstander fra Norge til resten av Europa og Verden. Det er først og fremst næringstrafikken som må sikres nok kapasitet. Det er også næringstrafikken både internt i Norge og videre ut av landet som i dag skaper kapasitetsproblemer ved Gardermoen, utdyper Solberg.

– Vi vet dessuten at reiseavstander er en avgjørende faktor både for utenlandske og norske bedrifter når de vurderer å etablere seg nye steder. Hvis Gardermoen ikke lenger fungerer, kan vi dermed også gå glipp av mange arbeidsplasser, tilføyer han.

Mer fra Dagsavisen