Nyheter

«Pikebørn er tækkeligst naar de ikke kan for meget»

BYHISTORIE: Hartvig Nissen fryktet at karakterer ville ha farlig moralsk innflytelse på jentene.

Bilde 1 av 5

Bla i bildeserien over!

«Pikebørn er tækkeligst naar de ikke kan for meget». Sitatet over skal stamme fra Hartvig Lassen, en overordentlig morsom lærer ved Nissens pikeskole.

Det var «tindestigersken» Therese Bertheau, tidligere elev ved Nissens pikeskole, som viderebrakte Lassens uttalelse i skolens 75-årsberetning. En annen elev, Henriette Nissen, fortalte at da en mor spurte lærer Lassen om hvilken skole han ville anbefale henne å sende døtrene, svarte han: «Ubetinget paa Nissens Skole, thi naar de gaar ud derfra, gaar de som varmt brød, og det er, fordi de ingen Ting har lært.» Men bemerkningene var angivelig spøkefullt ment. Nissen beskriver Lassens timer som overordentlig morsomme: «Særlig naar vi fik tage frem vore Haandarbeider, og Lassen, til stor Glæde baade for sig selv og os, læste høit Wergeland.»

Pikeskolegründeren Hartvig Nissen var av den oppfatning at kvinnens kall var «at være Mandens understøttende Ledsagerinde og Deltagerinde i hans Livs Skjæbner samt den følgende Slægts Opdragerinde». Men nettopp dette kallet mente Nissen var et argument for at kvinnen burde tilegne seg noe boklig lærdom: Fordi mens «Manden virker ude, trættes og sløves under Livets Byrder og forbitres ved dets Kamp og Strid» hadde kvinnen ansvaret for hjemmet som var kilden der mannen skulle gjenvinne «fred for sit Hjerte og Kraft og Styrke for sin Sjæl». Og ikke minst fordi kvinnen gjennom barneoppdragelsen «nedlægger den Sæd, der indeslutter Roden til den følgende Slægts aandelige Liv.»

LES OGSÅ: «De kvinder der driver utugt som erhverv, er ofte arbeidssky, løgnaktige, ødsle og mer eller mindre fordærvede allerede som børn»

Ifølge Byminner 2/2012 var den alminnelige oppfatning at ei jente trengte å lære å «sy, brodere, lage mat og styre en husholdning, spille klaver, danse, og ikke minst snakke litt fransk, så hun ikke ble til latter i selskapslivet». Eller som det heter i Nissens 100-årsberetning: at hun forstod å uttrykke seg språklig korrekt og noen ganger til og med «åndfullt og interessant».

På Nissens pikeskole fikk jentene også undervisning i historie, geografi, realfag og gym. Henriette Nissen fortalte at skolen ikke opererte med karakterbøker, bare en mystisk protokoll. Med jevne mellomrom ble elevene kalt fram til kateteret for å høre hva læreren hadde notert i protokollen. Ved juletider, som var skoleårets avslutning, fikk de skussmål med hjem.

Hartvig Nissen fryktet at karakterer ville ha farlig moralsk innflytelse på jentene. Fordi kvinnen i sitt framtidige liv ikke ville få anledning til å sammenligne seg med andre i samme stilling og derigjennom kunne «erfare og komme til Erkjendelse af sin ringere Evne og ringere Kraft». Karakterer ville tvert imot vekke og nære kvinnens forfengelighet og innbilskhet – noe som ville få konsekvenser som lyst «til at udmærke sig ved Luxus og Pragt, og (…) til en bemærket og fremragende Stilling i Livet».

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Til tross for lærer Lassens uttalte mål om «at faa lært os saa litet som mulig», lærte Therese Bertheau nok til å være blant de første kvinnene som tok middelskoleeksamen, eller «guvernanteeksamen», i 1879. Det gjorde også Cecilie Thoresen, kjent som den første kvinne som fikk studere ved universitetet, i 1884. Den seinere kjente barnesangforfatteren Margrethe Munthe tok også eksamen på Nissen, i 1883, og kvinnesaksforkjemperen Ragna Nielsen var lærer der til 1879. I 1880 ble Bertheau selv ansatt som lærer ved skolen.

Mer fra Dagsavisen