Annonse
Det har vært store søppelproblemer i Oslo etter at Veireno fikk ansvaret i høst.

På tide å si (st)opp?

ANALYSE: Kommuneadvokaten vil ikke bekrefte det, men det er liten tvil om at rådhuset har bedt juristene se på mulighetene for å komme seg ut av avtalen med Veireno.

Annonse
Oslo

– Hvorfor i huleste tupper de ikke bare ut Veireno?

Det er spørsmålet mange lurer på, nå etter fire måneder med søppelkaos. Og selv om selve søppelbergene ser ut til å flate ut, så er det andre skandaler som legger seg på toppen. De er minst like store.

Avisavsløringene har kommet oftere enn søppelbilene har rukket å rydde unna forrige avsløring fra papirsøpla. Det har vært tusenvis av brudd på arbeidsmiljøloven. Massiv overtid. Overtidsbruken har vært planlagt på forhånd, i møter mellom Veireno og Renovasjonsetaten. Informasjon har vært holdt tilbake fra både byrådet og bystyret. Midt oppi dette har Veireno-sjefen gått hen og kjøpt seg luksusleilighet på Tjuvholmen for 45 millioner kroner.

Les også: Nå venner "alle" Veireno ryggen

Og dette administreres av et Ap-SV-MDG-byråd! Haha! Arbeidernes rettigheter! Privatiseringsskepsis! Og en av Norgeshistoriens verste privatiseringsskandaler!

Det passer ikke særlig godt sammen. Rødt har påpekt dette en stund, og gjør alt de kan for å bli kvitt selskapet. Byrådspartiene har vært mer forsiktige. Det er jo som med fotballtrenere: 99 prosent tillit er ikke nok. Enten må det (i offentligheten) være full tillit. Ellers må kontrakten sies opp.

Men det er ikke nødvendigvis så lett. Byrådet har to problemer, ett juridisk og ett praktisk.

Kan egentlig Oslo kommune si opp avtalen? Det er ikke nødvendigvis juridisk barnemat, selv om det ser sånn ut for oss ikke-advokater. Kommuneadvokaten vil ikke bekrefte det, men det er liten tvil om at rådhuset har bedt juristene se på mulighetene for å komme seg ut av avtalen med Veireno.

Les også: Arbeidstilsynet politianmelder Veireno

Det praktiske er kanskje verre: Om Oslo kommune sier opp avtalen med Veireno, hvilke konsekvenser får det for selskapet? Kan vi risikere at det går konkurs? Eller at selskapet ikke oppfyller resten av kontrakten?

Plutselig står vi der uten noen til å tømme søpla, mens Raymond og Lan Marie i panikk løper rundt i byen og spør om noen kjenner noen med lastebil-lappen. Det er vel ikke akkurat det bildet de drømte om at vi skulle ha på netthinna, da de kom sammen til et rødgrønt byråd.

Nå er det mange ting som skjer framover. Konsulentselskapet Deloitte skal avgi sin granskningsrapport. Det skal være høring om saken i Samferdselskomiteen. Rødt sitt forslag om å si opp avtalen skal etter hvert behandles i bystyret. Spørsmålet er om de har tid til å vente. For hver dag som går kommer det nye avsløringer.

Og en ting er nok i ferd med å demre i Oslo Rådhus: Denne skandalen kommer ikke til å gå over av seg selv.

Annonse