Nyheter

På nye trikkespor

Etter to år, mange utfordringer og en halv milliard av kommunens penger, var trikken igjen å se i Prinsens gate.

I to år har passasjerer, beboere og næringsdrivende sett at Prinsens gate har vært en anleggsplass. På god og vondt. Godt fordi det skulle bli så mye bedre. Vondt for dem som hadde Prinsens gate som adresse. Enten som beboer eller næringsdrivende.

Les også: Om 15 år er det ventet nær 100 millioner reisende med trikken hvert år

To nye holdeplasser

Nå er halvannen kilometer med nye trikkespor og to nye holdeplasser mellom Jernbanetorget og Nationaltheatret klare. Fra og med i går kjører trikkelinjene 12, 13 og 19 igjen i Prinsens gate, i begge retninger.

– Det er kjempeflott at vi nå har fått toveis trikkekjøring i Prinsens gate. Og ikke minst at vi har fått oppgradert mye av det som ligger under bakken, både av ledninger og rør, sier byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), som med en veterantrikk som kulisse, og saks på gullpute, klippet snøret som bekreftet åpningen.

– Det er snora du skal klippe og ikke kjøreledningen, bemerket Ruter-direktør Bernt Reitan Jensen med et smil.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Strømtrøbbel

For dagen ble ikke problemfri for trikken, som hadde strømproblemer på morgenen, med påfølgende trikkekaos. Men under åpningen var strømmen tilbake, og riktig snor ble klippet.

Det var under det forrige byrådet, med byråd for miljø- og samferdsel Guri Melby (V), at prosjektet ble satt i gang. Nå kan etterfølgeren høste applaus for de nye sporene.

– Hvordan er det å stå her og se at en annen får æren for noe dere satte i gang?

– Det er kjempefint å se. Det som er så fint ved å være samferdselspolitiker i Oslo, er å se konkrete resultater. Dette er et prosjekt som det er blitt jobbet med før min tid også. Men det var vi som landet planen, og fikk satt i gang i 2015. Det er også tilfredsstillende å se at de har utført arbeidet innenfor tidsfristen, og innenfor de satte kostnadsrammene, sier Melby til Dagsavisen.

– Det virker også som de har hatt et godt samarbeid med handelsstanden i byggeperioden, sier hun.

Prinsens gate er ferdig, men mye av arbeidet som er gjort synes ikke.

– Dette har vært et krevende prosjekt, både for brukere, gårdeiere og forretningsdrivende. Men vi mener at vi har ivaretatt de fleste, sier prosjektleder i Bymiljøetaten, Jan Vidar Husby, til Dagsavisen.

– Det ligger mye gammel «moro» i grunnen her, som gamle ledninger, kabelanlegg, betongtunneler og høyspentledninger. Det har gjort prosjektet utfordrende, sier han.

– Denne gata markerer starten på det nye trikkelivet i Oslo. Det første prosjektet for å ta imot nye trikker til byen er ferdigstilt, sa konsernsjef i Oslo Sporveier Cato Hellesjø fra talerstolen.

I 1894 startet Kristiania Elektriske Sporvei (Blåtrikken) med Skandinavias første elektriske sporveislinje, Briskebylinjen, fra Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen, og med sidelinje til Skarpsno.

Les også: Har ventet på trikken i 62 år

Hestesporvogn

Trikk har det vært i Oslo siden 1875, da med hester foran. Det er hele 93 år siden det var toveis trikkekjøring i Prinsens gate.

– Ser vi nedover mot Jernbanetorget, ser vi Norges lengste rette trikkestrekning. Når vi blir ferdig i Dronning Eufemias gate, og opp til Oslo Torg, blir den enda lengre, sier Hellesjø.

I 2020 starter leveringen av nye trikker i Oslo, og hverdagen vil bli mye lettere for mange.

– Årlig frakter trikken 55 millioner passasjerer. I dag har vi 72 operative trikker, og vi vil kjøpe 87 nye trikker til Oslo. Disse blir litt lengre enn dagens. Nå har vi 2.000 meter med trikk i Oslo. Når vi får de nye, vil vi ha 3.000 meter trikk, sier konsernsjef Cato Hellesjø til Dagsavisen.

Les også: Kastanjene råtner i Bygdøy allé

Mer fra Dagsavisen