Annonse
Trondheimsveien: Slik ser man for seg at trikkelinjen kan se ut. FOTO: Placebo Effekcts/Ruter

Ønsker ny trikk

Køkaoset på Carl Berners plass kan løses med trikk. Sporveien har planen klar.

Annonse
Oslo

 

Stadig vekk er det full stans i trafikken i Trondheimsveien gjennom Carl Berners plass. I krysset kjører trikken rett over, mens bussen må kjøre rundt. Dette skaper mye kø, også i omkringliggende gater.

31-bussen er Norges mest trafikkerte busslinje med hele 15,3 millioner påstigninger i året. Alle trikkene i byen har til sammen 55 millioner. Oslo SV ønsker en ny trikkelinje i Groruddalen, til Tonsenhagen og så Linderud velkommen.

– Det er flere grunner. Den viktigste årsaken er kapasiteten, sier Sunniva Holmås Eidsvoll, leder av Oslo SV og gruppeleder i Oslo SVs bystyregruppe.

Les også: I denne firkantkjøringen kommer ingen verken inn eller ut

Forlenges til Tonsenhagen

Hun peker også på at trikk til Tonsenhagen, med forlengelse til Linderud, vil øke kapasiteten i kollektivtrafikken langs Trondheimsveien betraktelig. Det vil også gi bedre utnytting av de eksisterende trikkeskinnene fra Sinsen og gjennom sentrum.

SV fremmet representantforslag på Stortinget om dette, men ble nedstemt i mars. Selve byggetiden er estimert til to år for strekningen til Tonsenhagen.

For deg med ♥ for Oslo: Følg oss på Facebook!

– Trikk bedre enn buss

Dagens trikker har en kapasitet på 88 sitteplasser og 124 ståplasser. En leddbuss tar 126 personer.

– Selv med dagens kapasitet vil trikk være bedre enn buss, sier Holmås Eidsvoll.

Hun peker også på en redusert lokal forurensning og støy med trikk, sammenlignet med buss. Og ikke minst; mindre trafikkaos over Carl Berners plass.

Les også: Har ventet på trikken i 62 år

Et ferdig planforslag, med mulig forlengelse til Linderud/Veitvet, er sendt over til politisk behandling.

Linje 14, som den skal hete, er allerede ferdig planlagt. Det er bare finansieringen som mangler.

Hos Sporveien er de klare på at behovet er der, men det ligger fram i tid. De har sågar planen klar for nye vogner.

– Passasjermengden vil bli betydelig. Det bor mange folk langs strekningen dette skal dekke opp. Det er også derfor vi har opsjon på 60 nye sporvogner, i tillegg til de 87 vi allerede har bestilt, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Rustad i Sporveien.

I Ruters strategi, M2016, påpekes det at allerede i dag er halvparten av husholdningene i de indre bydelene i Oslo uten bil.

Les også: Utskjelt firkantkjøring ble suksess

Koster 850 millioner

Prosjektet vil ifølge planene som foreligger komme på 850 millioner kroner til Tonsenhagen, og ytterligere 650 millioner kroner til Linderud.

– Hvis staten kan bidra med halvparten, så bør Oslo kommune klare å finne resten av midlene selv, sier Holmås Eidsvoll.

Den nye storbylegevakten kommer på Aker, hvor 31-bussen går. Legevakten i Storgata har 80.000 konsultasjoner i året, det kan bli fullt på 31-bussen framover. Trikken var først planlagt ferdig i 2020, men med Oslopakke 3 er dette utsatt.

– Det er kjempebillig med trikk, særlig sammenlignet med at høyresiden vil prioritere å utvide motorveien E18 i vestkorridoren for 36 milliarder kroner, legger hun til.

Les historien om en bussjåfør: En mann med godt humør

Annonse