Nyheter

Ny mobbeoffensiv i barnehagen

Årlige mobbeundersøkelser i barnehagen og småskolen. Det er et av flere tiltak som skal gi Oslo landets strengeste mobbepolitikk.

Bilde 1 av 3

– De mange sterke historiene det siste året viser at tida er moden for å ta nye grep i kampen mot mobbing. I altfor lang tid har skolen arbeidet mot mobbing gjennom kostbare og standardiserte antimobbeprogrammer. Det blir det nå slutt på, sier Tone Tellevik Dahl, byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo.

Hun mener kampen mot mobbing må starte mye tidligere. Derfor legger hun nå fram en omfattende tiltaksplan spesielt rettet mot de yngste barna:

– Den tradisjonelle Elevundersøkelsen spør barn om de opplever mobbing først fra 5. trinn. Men også de yngste barna har rett til å bli hørt i arbeidet med å skape et trygt miljø. Oslo vil derfor organisere årlige trivselsundersøkelser både blant de eldste barnehagebarna og i småskolen, sier Tellevik Dahl, som får støtte fra forskerhold:

– Mobbing kan skje i alle sammenhenger hvor mennesker møtes – også blant små barn i barnehagen, fastslår Mai Brit Helgesen, forsker og forfatter av boka «Mobbing i barnehagen – et sosialt fenomen».

Planla utestenging

Pia Katarina Halvorsen er daglig leder i Den blå appelsin Kanvas-barnehage, som jobber aktiv for å oppdage og motvirke mobbing. Hun satt også i arbeidsgruppa som har arbeidet med handlingsplanen som nå legges fram.

Halvorsen forteller at lek som på avstand kan se ut som fin lek, kan være det stikk motsatte, og gir følgende eksempel:

– Den ene gangen hørte en ansatt et barn si; «Alle som har noe lilla på seg kan være med på leken!». Da hun tok dette opp med kolleger, viste det seg at en annen hadde hørt den samme gruppen si; «Alle som har et kosedyr i skapet kan bli med på leken!». Begge ganger var det det samme barnet som ikke passet inn.

– Det viste seg at barna hadde avtalt hva de skulle ha på seg og med seg dagen før, men unnlatt å si det til dette ene barnet, sier Halvorsen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Lavstatus å være hund

En annen gang oppdaget personalet at det samme barnet var baby i leken veldig ofte.

– Det å være baby eller hund er ofte en lavstatusrolle i leken. Men barn finner seg i mye bare for å få kjenne på at de er en del av fellesskapet, sier Halvorsen.

En kollega fra en annen barnehage fortalte henne en tilsvarende historie: Ett av barna var stålampe i leken flere dager på rad.

– Lek er fantastisk og livsnødvendig for barn, men lek kan også være en arena for makt og utestengelse, sier Pia Katarina Halvorsen i Kanvas-barnehagen. Det er forsker Mai Brit Helgesen enig i:

– Mobbing blant små barn er ikke en ondsinnet handling. Det handler om å sikre sin egen posisjon og tilhørighet i gruppa.

– Jo større usikkerhet som knytter seg til om du befinner deg innenfor eller utenfor det sosiale fellesskapet, desto større er sjansen for at mobbing oppstår, sier førstelektor i pedagogikk Mai Brit Helgesen ved Universitetet i Tromsø.

Og nettopp arbeidet med å skape trygge rammer for barna har vært viktig når daglig leder Pia Katarina Halvorsen jobber med mobbing i barnehagen.

Deltar aktivt

– Hver gang man opplever mobbing må situasjonen møtes på en ny måte. Det finnes dessverre ikke én oppskrift. Det handler om sosiale prosesser og når vi setter inn tiltak så er det også på gruppenivå, forteller Halvorsen.

Hun mener det er avgjørende for å oppdage «usynlig» mobbing at voksne deltar aktivt i barnas aktiviteter, og er årvåkne for hvordan barn kan føle sin egen posisjon truet i samspill med andre.

– Vi går inn med denne forståelsen og jobber med gruppedynamikken og prøver å styrke enkeltbarn. Barn som har det godt med seg selv er mindre utsatt for mobbing og mobber også mindre selv, sier daglig leder Pia Katarina Halvorsen.

Oslo-byråd Tone Tellevik Dahl sier til Dagsavisen at en viktig del av mobbepakken vil være å øke ansattes kompetanse i å sikre at alle har det trygt og trives.

– Kunnskap om hvordan krenkende atferd og mobbing kan forebygges, avdekkes og stoppes skal i større grad inkluderes i etterutdanningskurs for lærere. Også læringsmiljøteamene skal styrkes, sier hun.

Debatt: Mobbing er foreldrenes ansvar

Mer fra Dagsavisen