Nyheter

Nordlie: – Barn må også få være litt dominerende

Tom Nordlie mener barn må få trene med dem som er jevngode og bedre. Og motsatt. Da ser de helheten.

Bilde 1 av 2

NORDRE ÅSEN (Dagsavisen): – Hva var John Arne Riise god på, spør Tom Nordlie når han har en stor flokk 12-åringer foran seg.

Han får få konkrete svar.

– Ja, var han god til å skyte. Men var han dribler, var han rask, var han god hodespiller? Nei. Lange innkast? OK, men vi speller ikke håndball.

– Men han har vunnet mesterligaen og fikk over hundre landskamper. Fordi han hadde et treningshue, sier Tom Nordlie.

Bli best i å trene

For hovedbudskapet er at alle kan trene seg gode, hvis de er villige til å legge ned det som er nødvendig.

Vi er på en treningskveld med Skeids 12-åringer. A-lagets trener vil vise at det er en linje i klubben, fra de unge og håpefulle til de som driver toppfotball på A-laget. 12-åringene "vant" treningsøkta tidligere i sesongen.

Mange store navn

Tusener av barn landet rundt håper å bli best mulig. Vi ser store navn pryde draktene til 12-åringene.

Men hvordan skal barn trene og veiledes? Debatten pågår kontinuerlig. Nordlie har sin utdannelse fra Norges Idrettshøgskole og har klokkertro på tilpasset opplæring.

– Henning Berg sa en gang at han aldri fikk kjeft på trening før han var 18 år?

– Hva er kjeft? Det er viktig å være tydelig og konkret, så handler det om måten du er det på i forhold til alder. Vi skjeller ikke ut 12-åringer, nei, sier Tom Nordlie til Dagsavisen.

Og legger til:

– Men kamp er ikke en kollokviegruppe. Da skal du vinne, sier han.

– Mange vil ha differensiert trening for å dele inn i nivåer?

– Det er ikke moro å spille tennis mot en kompis som vinner 6-0. Vi må strebe etter at folk spiller med dem som er jevngode eller litt bedre, men ikke bare med dem. Du må kunne hospitere ned en gang i blant også. Å få lov til å være dominerende en gang i blant. Da ser du helheten. Men de spillerne skal ikke gå ned og tru at de er konger.

– Hva er viktigst med trenerrollen?

– Å stille krav, samtidig som du må legge armen rundt skuldra på folk når det er nødvendig, det er en egenskap. Hvis du skal finne ut av hvem som er den innadvendte og utadvendte, hvem som er klovnen og filosofen, må du sette spillere i en ubehagelig situasjon en eller annen gang. Det må du gjøre på trening, sier han.

For deg med ♥ for Oslo: Følg oss på Facebook!

Forskjell på barn og voksne

I alle treningsgrupper er det en egen dynamikk. Å trene et A-lag er helt annerledes enn å trene barn. Men statusen på barnetrenerne må opp. Rent fotballteknisk og taktisk  handler det om mye av det samme: Formidling av kunnskap.

Men på det personlige plan må man tilpasse seg mottakerne.

– På Skeids A-lag kan jeg ta noen så øra flagrer utpå her uten at det gjør noe, andre hadde ikke tålt det. Men jeg må jo kartlegge det. Da kan det bli en klinsj eller to før du finner det ut. De som ser meg sparke til ei bøtte under kamp, får et helt feil inntrykk av hvordan pedagogikken foregår, sier han.

Men mange mener du skjeller ut spillere?

– Kjeft får du hvis du er illojal til opplegget, leverer dårlig innsats ellerer ukonsentert. Ved dårlige prestasjoner blir du veileda.

Hvis du er ærlig og spiller på hele følelsesregisteret, skjønner de at du har en grunn til å være forbanna når du er det. Etterseirene mot Asker og Bærum var jeg så rørt at jeg nesten gråt i garderoben, sier han.

Mange kan trene mer

Tom Nordlie har vært i et utall klubber siden han begynte i Lørenskog i 1994. Da han skulle presentere seg på en pressekonferanse tidligere i år, ramset han opp hvilke klubber han ikke hadde vært i.

Nå er han i Skeid i 2. divisjon, som kunne kjempet om opprykk hvis de ikke hadde tapt seks poeng mot nedrykksklare Follo. Men Skeid blir beste Oslolag i avdelingen og er dermed nest best i Oslo, bak Vålerenga.

Alle klubber ønsker å avle fram egne talenter. Skeid er en av klubbene i Norge der ordet "talentfabrikken" har størst troverdighet. I fjor leverte de to spillere til Eliteserien.

Tom Nordlie mener norsk fotball må være mindre redd for å dyrke talentene tidlig.

– Jeg har hoppet inn som trener for 7-8 åringer i svømming som trener dobbelt så mye som fotballspillere. Se på karate, de som spiller piano, barn som synger i norske talenter fra de er 6 år. Ungene er lærevillige. Men som sagt, de må få trene både med dem som er bedre og dårligere. De må ha noe å strekke seg etter på mange nivåer.

Kampledelse som svinger

De som har vært på Nordre Åsen denne sesongen har fått høre en trener som er mildt sagt engasjert. Men det handler om kampledelse.

– Jeg lever med kampen. Hvis jeg setter meg rolig ned og noterer så er jeg en dårlig coach, da får ikke med meg det som skjer. Det passer for noen. Jeg må være med i hver pasning hvis jeg skal kunne bidra. Hvis det jeg sier bringer et bilde fra det de kjenner igjen på trening, så er coachibnga noe verdt.

– Ifølge Drillo handler trenere som skriker om nerver som må ut?

– Hvis det ikke hadde hjulpet med coaching, hvorfor gjøes det i håndball, ishockey og basket?  Men de har timeout. Da jeg trente et futsalllag ropte jeg ikke i det hele tatt, jeg kunne bare snakke til innbyttera på benken, de skulle jo ut på banen igjen. Å rope til høyrebacken på Ullevaal med 10.000 på tribunene, da må man ta i litt.

Hva er din største styrke som trener?

– At jeg ser taktiske ting raskt. Jeg ser sjelden der ballen er, men to-tre trekk framover. Jeg trenger sjelden å se kampen på video etterpå  for å gi  tilbakemelding til spillerne.Det tar jeg med en gang i gaderoben etterpå, Jeg har brukt video bare en gang i Skeid. Og jeg sa det til Drillo (som han driver et akademi med): Hvis du må hjem å se kampen på video, trengte du jo ikke å være på kampen.

Nordlie har også vært gymlærer på Lørenskog, med blant andre John Carew som en av elevene.

– Jeg ble kalt "gymlærern fra helvete", men alle husker meg. Vi tok inngangspenger for dem som skulka tysken. Vi hadde det ganske moro, gliser Tom Nordlie før han er i gang på feltet igjen.

– Noe av det viktigste å lære seg i fotball er å vite hvor du skal.  Å lære seg å orientere seg i det man får ballen. Det er enklere i andre idretter. I svømming snur du der bassenget stopper, sier Tom Nordlie, som er opptatt av at formidling skal være forståelig.

Akkurat her var den tydeligvis det.

Har 85 spillere

For Skeids 12-åringer ble det en oppkvikkende kveld. Og sikkert for noen av foreldrene også.

– Dette var veldig bra. Og Tom er like entusiastisk nå som den gang jeg gikk på svømming med ham for noen tiår siden, sier hovedtrener for Skeids 12-åringer, Jahn Tore Green til Dagsavisen.

Han kan fortelle om et årskull med 85 spillere fordelt på ni lag og der de har rekruttert 13 frivillige trenere for å få kabalen til å gå opp.

– Vi måtte sende foreldre på trenerkurs for å få det til. Fra neste år får disse gutta profesjonelle trenere i Skeid, sier Green.

De har påtrykk fra flere spillere som vil være med, men har satt inntaksstopp til 1. november for å få organisert alt sammen.

Laget hans "vant" en treningsøkt med Tom Nordlie fordi de mobiliserte flest spillere til cupkampen Skeid - Lyn i vår.

Mer fra Dagsavisen