Vi bor i et vinterland, men hvert eneste år ser det ut som om snøen kommer overraskende på dem som har ansvaret for å gjøre veiene framkommelige.
– Årets vinter har vært virkelig ille, med snø, plussgrader og minusgrader flere ganger på ett døgn, sier Odd Arne Bratteberg, kommunikasjonsansvarlig i Bymiljøetaten i Oslo.
Gir dem bot
Det er fire ulike entreprenører som har ansvaret for brøyting og strøing av Oslo kommunes veinett, i tillegg til de store ringveiene som Statens vegvesen har ansvaret for.
Entreprenørene har faste regler å forholde seg til når de skal ut for å måke eller strø. Oslo kommune har egne kontrollingeniører ute, som passer på at entreprenørene utfører arbeidet i tråd med kontrakten.
– Dersom de oppdager at entreprenøren ikke følger kontraken, gir vi dem en bot på 15.000 kronr. Hittil i år har kommunen skrevet ut bøter til entreprenørene for minst 300.000 kroner, forteller Bratteberg.
Kun for brøyting
Alle bøtene i år er gitt for manglende brøyting, fordi de vanskelige værforholdene har gjort det verre å bevise om strøing er foretatt, eller om det kan være regnet som har tatt grusen.
Å måke eller strø fortau innenfor Ring 1 er huseiers ansvar, mens fortau og gangveier ellers skal brøytes samtidig som kjørebanen. Mange velger å klage på arbeidet, og dette kan gjøres via Bymiljøetatens egne sider på nettet, eller på telefon.
– Disse klagene sendes til entreprenørene, som har ansvaret for å rette opp. En kopi går også til Bymiljøetaten, slik at vi har mulighet for å kontrollsjekke at klagene følges opp av entreprenørene, forklarer Bratteberg.
Smelter snøen
Bymiljøetaten har nå begynt arbeidet med å kjøre bort snøen fra Oslos gater. Snøen kjøres til en lekter om ligger i havna. Der renses og smeltes snøen, før vannet går ut i havnebassenget.
– Mange tror at måking og brøyting er å kjøre bort snøen også. Men det er helt umulig å kjøre bort all snøen med en gang, forklarer Bratteberg, og oppfordrer folk til å følge med på nettsidene deres om hvilke områder de rydder når, slik at de får flyttet bilene sine.