Nyheter

Men Vålerenga selger stadionnavnet

«Enga Arena», «Fjøset» eller «Fredriksens fabrikk». Forslagene til navn på Vålerengas nye stadion er mange. Men det er sponsoren som bestemmer.

Bilde 1 av 4

Vålerenga har bestemt at navnet på deres nye stadion skal selges til høystbydende. Men det betyr ikke at navnet kan bli hva som helst. Vålerenga ønsker seg langsiktighet og noe som signaliserer tilhørighet.

4. januar starter grunnarbeidene på Valle der den nye arenaen vil reise seg vegg i vegg med dagens Valle Hovin. I april vil reisverket være synlig. 1. august 2017 spilles åpningskampen foran en arena som blir fullsatt med drøyt 17.500 tilskuere.

– Vålerenga Fotball har fått rettighetene til salg av stadionnavnet, det betyr at disse pengene går rett inn i den sportslige satsingen, sier VIFs daglige leder, Stig-Ove Sandnes.

– Men vi ønsker oss en langsiktig avtale som gjør at vi slipper å skifte navn ofte, sier han.

LES OGSÅ: Slik blir VIFs nye storstue

Godtatt av Klanen

Det er VIFs trofaste tilhengere som skal fargelegge arenaen og Klanen godtar at stadionnavnet selges.

– Vi har ikke noe valg. Vi trenger penga. Men vi håper vi kan få en sponsor som både tar hensyn til beliggenhet og sjel, sier talsmann for Klanen, Erling Rostvåg til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Internt i klubben er forslagene mange. VIF-bloggeren Espen Bjørneseth håper ikke sponsoren blir Norges Bondelag eller Felleskjøpet. «Fjøset» kunne jo vært et fristende navn på en slik stadion.

– Det er mange sponsornavn i Norge nå, jeg synes jo «Sør Arena» i Kristiansand er akseptabelt, men da Sandefjord døpte arenaen til komplett.no arena blir det for dumt, sier Rostvåg.

LES OGSÅ: VIF tar et massivt oppgjør med supporterkulturen

Noen navn endres ikke

For mange klubber er stadionnavnet en del av deres identitet. Det ligger langt unna for Rosenborg å endre navn på Lerkendal. Lillestrøm hører til på Åråsen. I England ansees Old Trafford og Anfield Road som hellige betegnelser. Men bygger man nytt, er det større aksept for å selge.

Så det blir opp til navnesponsoren å utlyse en navnekonkurranse hvis man ønsker det. Og blir det nye shipppingmillioner som skal inn, er valgene mange. Her er noen forslag: «VIF-jolla», «Brygga» eller «Enga Marina».

Det er skipsreder John Fredriksen som i praksis har finansiert Vålerenga. Men «Fredriksens fabrikk» er kanskje ikke gangbart etter at Fredriksen og VIF-investor Tor Olav Trøim skilte lag? Blant de som nå starter byggingen heter den enkelt og greit «Vålerenga stadion». Er det enkleste også det beste?

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen