Nyheter

MDG innrømmer: Live Nelvik foreslo elsykkel-subsidier først

– Det er så deilig å ha makt! Det er første gang jeg har hatt noe som helst makt. Nå vil jeg bare komme med flere forslag! sier Live Nelvik.

Se NRK-klipp med elsykkel-forslaget fra «Dama til» i vinduet over!

Ved årsskiftet satte Oslo kommune igang en tilskuddsordning for kjøp av elsykler for hovedstadens borgere. Kommunen sponset 20 prosent av kjøpesummen, med en maksgrense på 5.000 kroner, og ordningen var så populær at potten på 5 millioner kroner ble brukt opp på bare noen uker.

Prøveordningen, som også har vært kontroversiell, har vært et signaturtiltak for Miljøpartiet De Grønne (MDG) etter at de kom med i byrådet etter valget i høst.

Men den konkrete løsningen var det hverken MDG eller noen annen politiker som var først med.

Kommentar: Stavrum, Aabø og andre sinnamenn: Hvorfor er dere så sinte på MDG? (Irene Halvorsen)

Dama til Bjørnar Moxnes

I høstens sesong av NRKs «Dama til» med Live Nelvik går det nemlig frem at det er hun, programlederen, som overbeviser Rødt-leder Bjørnar Moxnes om å legge frem forslaget, som et spørsmål til de relevante byrådene, under bystyremøtet 4. mars i fjor.

– Det var Lives forslag. Hun ville at jeg skulle ta det opp i bystyret. Det var en idé hun hadde gått med, og hun visste jo om at det var subsidier på elbiler, så hvorfor ikke elsykler? Spørsmålet hennes var veldig godt, så jeg stilte det til daværende samferdselsbyråd Guri Melby, bekrefter Bjørnar Moxnes.

– Og det var ingen partier som hadde tatt opp subsidier av elsykler i bystyret tidligere, og du hadde ikke tenkt på det før selv?

– Nei, dette var helt og holdent Live Nelviks idé.

– Og så ble det jo noe av...

– Hehe, ja, det ble jo det med en ordning nå fra nyttår, så der ser man at «Dama til» har politisk gjennomslagskraft, ler Moxnes.

Nelvik: – Deilig å ha makt

Live Nelvik selv er forståelig nok svært fornøyd med å ha foreslått noe som endte i et konkret politisk tiltak.

– Det er så deilig å ha makt! Det er første gang jeg har hatt noe som helst makt, og jeg skjønner at man som politiker kan bli maktsjuk. Nå vil jeg bare komme med flere forslag! sier Live Nelvik.

Samtidig er elsykler noe som opptar Nelvik litt ekstra.

– Det bunner i en enorm forkjærlighet for sykler. Eller egentlig for København som by. Det er en fantastisk sykkelby, men det er fordi det er helt flatt der. Men har man elsykler i Oslo, så kunne man komme seg opp alle disse motbakkene, og slik kan Oslo bli som København, resonnerer den kjente programlederen og humoristen.

For øyeblikket er 33-åringen mest opptatt med å være mamma til en baby, så hun får ikke syklet så mye. Men hun har elsykkel.

– Jeg har to. En med sånn kasse foran, og en bare for meg.

– Subsidert?

– Hehe, nei, dessverre.

– Uansett, gratulerer med politisk makt, litt på etterskudd?

– Jo, tusen takk!

Den nye sykkeltrenden: Frakter familien rundt i lastesykkel med elmotor

Motvillig skryt fra MDG

I bystyregruppa til MDG i Oslo sitter det litt lenger inne å gi Live Nelvik anerkjennelse for elsykkel-subsidieringen i Oslo enn det gjør for Rødts Bjørnar Moxnes.

– Ideen om elsykkel-støtte var forskningsbasert, og kom fra Transportøkonomisk institutt, skriver Anja Bakken Riise på SMS til Dagsavisen.

Bakken Riise er byrådssekretær for miljø og samferdsel og mediekontakt for byråd Lan Marie Nguyen Berg.

– Vet dere når?

– Det var i fjor sommer.

– Forslaget fra Moxnes og Nelvik i bystyret kom i mars i fjor.

– Nuvel. De var kanskje først i bystyret, men ideen hadde flere vært innom før. Se for eksempel innspill fra Fremtiden i våre hender til Grønn skattekommisjon.

– Joda, men det var momsfritak, ikke subsdiering.

– Poteito, potato, sier nå jeg, tekster Bakken Riise, og legger til en smiley.

– Men gi gjerne Live Nelvik litt cred for å være elsykkel-promotør!

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Live Nelviks elsykkelforslag

Slik formulerte Bjørnar Moxnes (Rødt) Live Nelviks forslag for bystyret i Oslo 4. mars 2015, ifølge Oslo kommunens egen transkripsjon:

«60 % av all persontransportvekst i de kommende årene løses hvis flere sykler og går. Jeg møtte nylig en person som kom med en god ide. Stikkordet her er elsykkel. Oslo har i dag ca. 55 000 ansatte. Mange av dem får bruke bilen til jobb, og har da en gratis parkeringsplass på jobben.

Markedsverdien av en sånn plass er omkring 20 000 kroner i året. Altså en skattefri bilbonus av et frynsegode for dem som velger å ikke sykle og gå til jobb, men ta bilen i istedenfor.

Kan byrådet vurdere å innføre en slags subsidiering av de som velger å sykle til jobben? De som velger elsykler eller lignende for å få opp sykkelandelen og ned ned biltransportandelen. Det er bra for miljøet, det er bra helsa og det er bra for absolutt alle.»

Les også: Bussene i Oslo skal kjøre rundt med bibelvers

Mer fra Dagsavisen