Nyheter

Lover sykkelgate i Bjørvika

Selve kroneksempelet på at sykkelen nedprioriteres i Oslo, kan fremdeles bli en paradegate for syklister, mener Oslo Aps Raymond Johansen.

Bilde 1 av 2

Aps byrådslederkandidat i Oslo sikter til Dronning Eufemias gate i Bjørvika som blant annet er blitt omtalt som «en planlagt skandale». I den 43,7 meter brede gaten er det kun satt av tre meter til sykkelfelt.

– Trær og kantstein har fått mer plass enn syklistene, påpekte Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Dagsavisen i august.

Hun er opptatt av å unngå at Oslo får flere «Dronning Eufemias gater» i framtida. Johansen, på sin side, vil bygge om gaten slik at det blir langt bedre plass til syklistene der.

– Dette vil definitivt være høyt oppe på listen hvis vi overtar byrådsmakten i Oslo etter valget, lover Johansen.

LES OGSÅ: Velg riktig sykkel

– Med livet som innsats

– Det holder ikke i det hele tatt at de som nå sykler der, gjør det med livet som innsats på grunn av altfor smale sykkelfelt og i evig konkurranse med bilene, fortsetter Johansen.

For å vise hvilke forbedringer som kan gjøres i Dronning Eufemias gate, har Oslo Ap fått Lala Tøyen arkitektfirma til å utarbeide tre mer sykkelvennlige utgaver av gaten.

Første alternativ innebærer at bedene som nå er forbeholdt trær og andre planter, bytter plass med sykkelfeltet. «En elegant løsning som skiller sykkelen fra biltrafikken, og gir en stor og bred sykkelbane», er karakteristikken av denne løsningen.

Det andre alternativet innebærer at bussen kjører i samme trasé som trikken og at en hel veibane blir satt av til syklistene. «Løsningen er strålende for sykkelen, og den er god for bilistene», er måten denne endringen blir omtalt på.

Tredje alternativ innebærer smalere kantstein. Den varianten som nå ligger i Dronning Eufemias gate er ifølge Oslo Ap hele 60 centimeter bred. Den kan byttes ut med kantstein som er 10 centimeter, mener lokallaget. Det vil gi plass til en sykkelbane som er nær to meter bred, klart adskilt fra veibanen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Framtida har kommet

– Jeg håper det blir mye diskusjon om disse forslagene, sier Johansen, som ikke har bestemt hvilken løsning han selv går for.

Men han forsikrer at han vil vise betydelig handlekraft på syklistenes vegne, som eventuell ny byrådsleder.

– Sykkel, gang og kollektivtrafikk er framtida. Da må vi planlegge for det i dag, for framtida er kommet, sier Johansen.

Han synes det er forstemmende at det sittende byrådet ikke har klart å gjøre mer for syklistene.

– I 2008 lovte de et sammenhengende sykkelveinett i 2010, så i 2012, og nå er det 2015, og ennå er det ikke ferdig, sier Johansen.

Oslo Ap, på sin side, lover et ferdig sykkelveinett innen 2019.

MDG I OSLO: – Sykkel skal ikke være en risikosport

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen