Annonse
Motehuset Høyer satser på norsk design og plagg i luksusklassen med de nye merkene «Maud» og «Fram».

Klar for Oslos moteuke

I morgen debuterer de to nye luksusmerkene på catwalken i Kulturkirken Jakob i Oslo.

Annonse
Oslo

 

Bak nysatsingen står gründer Ørnulf Høyer, som helt siden han startet motehuset Høyer i 2004 har satset på å tilby eksklusive motemerker til det norske markedet. Tidligere har han introdusert utenlandske designermerker som By Malene Birger, Sand, Tiger of Sweden og NN 07, og i høst lanserer han «Maud» og «Fram», designet av Sophie Noel Vanay og Thomas Frodahl.

Sophie Noel Vanays Maud-kolleksjon er ifølge Høyer inspirert av historisk markante kvinner, og som navnet røper må vi kunne anta at en av dem er vår tidligere dronning Maud.

Les også: Viser norsk mote

Varig

– Sterke kvinner har til alle tider definert stil. De har inspirert sin samtid, vært forbilder og etter hvert blitt ikoner for sin tid. Hver «Maud»-kolleksjon kommer til å være inspirert av et slikt ikon, sier designer Sophie Noel Vanay til Dagsavisen.

– I dag kommer påvirkninger fra alle kontinenter, stilepoker mikses og trender skifter raskt. Samtidig søker vi det gjenkjennelige, og stil defineres ikke lenger bare gjennom trender, men gjennom hvordan du bærer et plagg og gjør det til ditt. Målet med «Maud» er å lage noe varig, som man kan føle seg vel i, sier Vanay, og håper med dette at «Maud» skal lykkes i å skille seg ut som et friskt pust i den norske motebransjen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Sjelfullt

Designer Thomas Frodahl har også historiske referanser i sin «Fram»-kolleksjon, som ifølge designeren er en hyllest til tida før masseproduserte klær overtok klesmarkedet. Her satses på solide plagg med lang levetid – dresser, bukser, jakker og varme ytterplagg som, om de ikke akkurat er tatt ut av en polfarers garderobe, er robuste og vel tilpasset et nordisk klima.

– Plaggene skal kunne være like anvendelige enten du skal på hyttetur eller et møte i byen. Visuelt er det nostalgisk, men med en sterk følelse av modernitet, forklarer Thomas Frodahl.

– Logoen er hentet fra Fridtjof Nansen, og inspirasjonen er klær som har så god kvalitet at de kan gå i arv. I dag er folk villige til å bruke mer på mindre, og jeg tror de ønsker seg plagg som har en lengre levetid. Med «Fram» vil vi gi en følelse av noe som er velgjort og sjelfullt, sier Frodahl.

Les også: Motebloggerne

Annonse