Nyheter

Kamp om trikkestopp

I dag starter rivingen av plattformene på trikkeholdeplassen på Jomfrubråten. Nå ønsker beboere, bydelsutvalg og Oslo Høyre stopp i rivningen.

– En plan vedrørende prinsipper for holdeplasstruktur er under utarbeidelse av Ruter og forventes behandlet i bystyret i 1. kvartal i år. Vi vil at dette arbeidet stoppes til dette er gjort, sier bystyremedlem Pia Farstad von Hall (H) til Dagsavisen.

Nedleggelse

– Hvis plattformen blir borte, er dette i praksis en nedleggelse av Jomfrubråten stasjon, sier hun videre.

Siden april i fjor har oppgraderingen av Ekebergbanen pågått mellom Holtet og Jomfrubråten, hvor Sportsplassen har vært midlertidig stengt. Dette arbeidet var ferdig 19. desember. 9. januar starter arbeidet opp igjen, og nå er det sporet forbi Jomfrubråten stasjon som skal oppgraderes.

«Om stengning/nedleggelse av Jomfrubråten holdeplass er et permanent vedtak kan dessverre ikke jeg svare på, da Ruter styrer disse beslutningene og ikke Sporveien, skriver byggeleder for Ekebergbanen, Kamilla Malt Marøy, i en e-post til aksjonsgruppen for bevaring av Jomfrubråten stasjon.

Les også: - Kan ikke legge trikkelinje midt i riksvei 4

Et enstemmig Bydelsutvalg (BU) i bydel Nordstrand går imot nedleggelse, og 593 lokale beboere har skrevet under på et opprop om å beholde holdeplassen.

Ruter vet ennå ikke klart hva som blir Jomfrubråtens skjebne etter oppgraderingen.

– Vi holder på å utrede hva som skal gjøres og hvor mye dette vil koste. Pågående arbeider gjennomføres for å oppgradere Ekebergbanen til en moderne bybane slik at den er klar når de nye trikkene kommer. En del av arbeidet består i å modernisere holdeplassene til dagens krav og vurdere holdeplasstrukturen, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Øystein Dahl Johansen, til Dagsavisen.

Mens arbeidet pågår vil trikken gå i ett spor forbi Jomfrubråten stasjon.

Sportsplassen holdeplass, som nettopp er ferdig oppgradert, ligger drøyt 300 meter unna.

– Stoppestedene på Ekebergbanen oppgraderes til universell standard. Med nye trikker vil det bli tilnærmet flatt gulv mellom trikk og plattform. Det er derfor uansett ikke et alternativ å beholde Jomfrubråten stasjon slik den er, da dette ikke vil være i tråd med dagens krav og de ambisjonene vi har om at Ekebergbanen skal bli langt mer attraktiv for de reisende enn den var for noen år siden. Skal Jomfrubråten beholdes må den derfor uansett totalt ombygges slik vi nå har bygd om Sportsplassen holdeplass, sier Dahl Johansen.

– Avstanden mellom Jomfrubråten og Sportsplassen forutsetter at gangveien fungerer. Det gjør den ikke hvis den ikke skal ha lys, brøytes og strøs, sier Hans L. Clementz i Aksjonsgruppen til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Argumenter

Aksjonsgruppen hadde en deputasjon til miljø- og samferdselskomiteen i bystyret før jul, og kom med en rekke argumenter for å beholde holdeplassen.

– Argumentet om kort avstand mellom Sportsplassen og Jomfrubråten må ses i sammenheng med den svært store avstanden mellom Ekebergparken og Jomfrubråten. Det er også betydelig høydeforskjell mellom de to siste holdeplassene. Avstanden til Sportsplassen blir derfor svært lang for mange beboere på Jomfrubråten, sier Hans L. Clementz.

Mer fra Dagsavisen