Nyheter

Her vil Høyre at bussen skal kjøre – uten sjåfør!

Framtida er her, mener klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H). Med den kommer selvkjørende busser.

Bilde 1 av 2

Det er som tatt rett ut av en sci-fi-film: busser som kjører helt selv, uten sjåfør. Nå har regjeringen åpnet for prøveprosjekter med automatiserte, førerløse busser, og klima- og miljøministeren vil ha utslippsfrie, selvkjørende busser på ring 2.

– Dette er en stor mulighet for Norge. Vi er verdensledende på elbil, det kan vi bli på selvkjørende el-busser også, sier han.

Med seg på laget har han Eirik Lae Solberg (H), leder av samferdsel- og miljøkomiteen i Oslo bystyre. Selvkjørende biler kan fikse kollektivkapasiteten i Oslo, mener han.

– Trikk er relativt dyrt og lite fleksibelt. Skal vi få trikk på ring 2, sånn som byrådet vil, er det anslått at bare den nødvendige infrastrukturen kommer til å koste 2,2 milliarder.

– Selvkjørende el-buss er miljøvennlig, gir mindre støy og koster mindre.

Les også: Førerløse busser kan snart slippes ut i trafikken

I teten

Verken Lae Solberg eller Helgesen vil kvitte seg med de trikketraseene som allerede finnes, men de mener at selvkjørende busser er mer framtidsrettet.

– Ring 2 er riktig sted for en trasé, det er en sentral kollektivrute og traseen er oversiktlig, sier Lae Solberg.

– Norge skal ligge i front. Vi vet at gullalderen for olje ligger bak oss, da må vi jobbe for grønn konkurransekraft. Jeg er glad i trikken, men vi bør ligge i tet, sier Helgesen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Trygt

Verken Helgesen eller Lae Solberg er bekymret for ulykker.

– Mens vi står her kjører hundre førerløse Volvoer rundt i Göteborg, sier Helgesen.

– Fremtiden er her nå.

– Hva med de litt paranoide bekymringene: Er dere ikke litt redde for at de selvkjørende bussene skal kaste regjeringen og ta over?

– Nei, sier Helgesen og ler.

– Selv om hacking kan være et problem, er det mindre fare for kapring av selvkjørende busser. Sikkerheten er større, mener han.

Ifølge OECD kan antallet biler i byene reduseres med 90 prosent ved innføring av selvkjørende busser. Høyre-politikerne ser for seg at det å ha bil kan erstattes med selvkjørende busser som kan bestilles.

Les også om en førerløs slask på bussen.

Mer fra Dagsavisen