Nyheter

Her er byens første elbuss

«Klimaklokken» tikker, men teknologien står klar til å tas i bruk. Elbusser kan være løsningen.

Bilde 1 av 3

Stortinget har bedt regjeringen sørge for at kollektivtrafikken benytter klimanøytralt drivstoff innen 2025. Ruter har ambisjoner om å bli fossilfrie innen 2020.

– Teknologien er her, den er mulig å ta i bruk, sier divisjonsdirektør i Siemens, Lars Andresen.

Dersom klima-ambisjonene skal bli virkelighet, kan elbusser være et av virkemidlene på veien. I går fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Oslos ordfører Marianne Borgen (SV), prøvekjøre den første elbussen i Oslo.

– I løpet av årsskifte satser vi på å ha de første elbussene på plass i Oslo. Vi har store planer for en klimavennlig by, og da blir kollektivtrafikken en ekstremt viktig del av dette, sier Borgen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Hurtiglading

Siemens og Volvo står bak en studie som viser effekten av å innføre elbuss i Oslo. Det skal gi bedre luftkvalitet, og bidra til å gjøre drivstoffutgiftene lavere.

– En gjennomsnittlig bussrute i Oslo er 10 km. Å lade opp bussen til å kunne kjøre denne strekningen, bruker vi omtrent fire til fem minutter på, og cirka fem kroner. Til sammenligning bruker en dieselbuss fem liter diesel til en pris av 50 kroner på den samme strekningen, forteller Andresen i Siemens.

Bussen lades via en pantograf. Gjennom et trådløst nettverk kommuniserer bussen med pantografen om å starte lading, og den stopper opp når bussen er fulladet igjen.

– En løsning er å bruke hurtigladere på endestasjonene.Slik lades bussen opp på kort tid til neste tur, forteller Andresen.

Les også: Nå er de nye bysyklene klar til bruk

Politisk vilje

Optimismen råder fra politikernes og leverandørenes side.

– Markedskreftene tar over for politiske krefter i utviklingen av fornybar energi. Markedet leverer, sier Marius Holm, leder i miljøorganisasjonen Zero.

Han bedyrer imidlertid at politikerne ikke kan lene seg tilbake nå.

– Det er en fantastisk tid å være politiker på. Det de bestemmer seg for er avgjørende, og det er ikke vanskelig å få det til, sier han.

Han legger til at anbudene må gjenspeile miljøtiltakene som ønskes.

– Politikerne må være knallharde i anbudene. Stortinget har vedtatt at vi skal være utslippsfrie innen 2020, og da må departementene svare med tiltak, sier Holm.

Frederic Hauge, leder i Bellona, mener at aktørene må samarbeide.

– Teknologien er jo her, men man må finne ut hvordan lading skal foregå, for eksempel. Politikere og leverandører må komme til en felles løsning, sier Hauge.

Les også: Byen har fått et helt nytt T-banenett

Mer fra Dagsavisen