Nyheter

Her begynner bilfritt byliv

I sommer stenges hundrevis av parkeringsplasser i Oslo sentrum. I stedet skal vi få kultur, idrett og møbler.

Bilde 1 av 3

Vil du lage skate-arrangement nedover Karl Johans gate? Har du lyst til å sette opp en aldri så liten teaterforestilling i Tollbugata? Eller bærer du på en drøm om hundrevis av solsenger langs Vippetangen?

Vel, da er det kanskje på tide å sette i gang. Du skjønner, Oslo kommune er i ferd med å rydde unna en masse parkeringsplasser i Oslo sentrum. Og inn som erstatning for stillestående biler: Kultur! Det er i hvert fall planen til Oslo kommune.

Store deler av kvadraturen skal nemlig bli parkeringsfritt i sommer. Og samtidig setter byen i gang seks forskjellige pilotprosjekter hvor parkering skal erstattes med noe moro.

Les også: – Oslo bør bli Europas mest barnevennlige by

Plass til møbler og sykler

– Dette er områder som er valgt ut fordi det er lett å få mer byliv her, raskt.

Det sier Hanna E. Marcussen, byråd for byutvikling til Dagsavisen.

Sammen med kollega Rina Mariann Hansen, som er byråd for kultur og idrett og sånt, presenterer hun planene for det bilfrie Oslo, midt i en nokså trafikkert Øvre Slottsgate.

Og planen, den er som følger:

* I sommer skal et område i Oslo sentrum, først og fremst i kvadraturen, tømmes for parkeringsplasser.

(Riktignok blir ikke hele området helt parkeringsfritt. Det skal fortsatt være igjen noen plasser som må omreguleres før de kan fjernes. Men det aller meste skal vekk)

* På seks steder skal det gjøres fysiske endringer for å skape mer og bedre byliv uten bil. Det kan være benker og møbler for sykkel-leking, men også annen sykkeltilrettelegging og utvida fortau.

* Tiltakene skal være midlertidige. Og så skal de gjøres permanente i 2019, om de virker bra.

For deg med ♥ for Oslo: Følg oss på Facebook!

Millioner til prosjekter

Totalt skal det fjernes rundt 400 parkeringsplasser i denne runden.

– Dette er første gang i verden at det gjøres i så stor skala, sier Hanna E. Marcussen.

Men prosjektene som skal gjennomføres i sommer er ikke de eneste.

Planen framover er å få inn mange søknader fra folk i byen, på penger til prosjekter som kan fylle den frigjorte plassen med innhold.

Det er tre potter byråd Rina Mariann Hansen nå skal øse fra: 2,5 millioner kroner i kulturmidler, halvannen million i idretts- og aktivitetsmidler, samt én million fra potten «Ideer til økt byliv».

Les også: Parkeringsplassene som forsvinner

Alle disse pottene kan du søke penger fra, gjennom henholdsvis Kulturetaten og Bymiljøetaten.

– Det må være utendørs, det må være i sentrum. Og det må være tilgjengelig for alle, sier Rina Mariann Hansen.

– Bilfritt byliv er til for å gi byen tilbake til menneskene, sier hun.

– Før i tida var gata en sosial arena. Nå vil vi igjen gjøre sentrum til for mennesker, supplerer Hanna Marcussen.

Og det er ingen tvil om at dette betyr mye for de rødgrønne i rådhuset.

– Dette er virkelig et av de store prosjektene for hele byrådet, sier Rina Mariann Hansen.

– Alle byrådene er involvert, legger hun til.

Les også: Mister 107 plasser

Tror det blir populært

– Dere er ikke redde for at alt blir borte igjen etter neste valg?

– Nei, jeg tror det kommer til å få veldig bred oppslutning, sier Rina Mariann Hansen.

– Det er ingen som står og protesterer og vil ha bilene tilbake til Karl Johan igjen, sier Hanna E. Marcussen.

– Dette skal skje på en så god måte at aktørene ikke vil ønske å ha det tilbake sånn det var før, sier hun.

Området som nå skal gjøres parkeringsfritt er bare første skritt. Etter hvert skal også resten av området innenfor Ring 1 tømmes for parkeringsplasser. Men det skal gjennomføres skritt for skritt, så de skal rekke å fylle tomrommene med noe interessant.

Dermed vil byrådene presisere at det ikke bare er innenfor det lille området som nå blir parkeringsfritt hvor nye prosjekter kan ligge.

– Har du en knallgod idé, så ta kontakt, sier Rina Mariann Hansen.

Les også: De har allerede skrotet bilen

OSLO: Den stiplede linjen viser hvor det blir parkeringsfritt i sommer. Rundingene viser hvor det skal være pilotprosjekter.

Mer fra Dagsavisen