Nyheter

Gjenåpner Jomfrubråten

Ruter foreslo å legge ned Jomfrubråten holdeplass på Ekebergbanen. Men byrådet lyttet til de som var imot nedleggelsen, og vil nå bruke 22 millioner kroner på oppgradering og gjenåpning.

– Vi ønsket at det skal være enkelt å reise miljøvennlig i hverdagen og la bilen stå. Samtidig skal Oslo være en aldersvennlig by hvor det er godt å bli gammel, og da må kollektivtransporten også være tilgjengelig for de som ikke har mulighet til å gå så langt til trikken. Etter en helhetlig vurdering har derfor byrådet kommet til at Jomfrubråten holdeplass skal gjenåpnes og oppgraderes, sier byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) til Dagsavisen.

Siden april i fjor har Ruter og Sporveien jobbet med oppgradering av Ekebergbanen. I planene lå det en nedleggelse av Jomfrubråten holdeplass.

Les også: Kamp om trikkestopp

Opprop

Noe som fikk beboere til å rase.

Bydelsutvalget i bydel Nordstrand gikk imot, og over 600 lokale beboere skrev under på et opprop om å beholde holdeplassen.

Bystyremedlem Pia Farstad von Hall (H) har vært engasjert i saken, og jobbet imot nedleggelsen.

Nå er hun glad for at holdeplassen virker reddet.

– Jeg er glad for at byrådet nå har snudd, og at Jomfrubråten holdeplass opprettholdes. Beboerne har vært flinke til å formidle behovet, sier von Hall til Dagsavisen nå.

– Det er ikke bare beboerne som får det lettere nå. Holdeplassen ligger i nærheten til Ridesenteret, og idrettsanleggene på Ekeberg, så det er mange som bruker holdeplassen. Holdeplassen har nytteverdi ut over dem som bor her, sier hun.

– En gjenåpning av Jomfrubråten holdeplass vil kreve oppgradering til universell utforming. Dette innebærer to nye plattformer, bomanlegg og nye adkomster. Basert på foreløpige estimater fra Sporveien vil dette koste anslagsvis 22 millioner, står det i innstillingen fra byrådet.

Ruter har i utgangspunktet ikke planlagt å oppgradere Jomfrubråten. Holdeplassen er den minst brukte holdeplassen på Ekebergbanen og en av de minst brukte holdeplassene på trikkenettet, og den ligger 300 meter fra Sportsplassen holdeplass, som nå er gjenåpnet med universelt utformet standard, skriver byrådet i byrådssaken som også skal behandles i bystyret.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

22 millioner

Likevel går de inn for å oppgradere holdeplassen.

– Det er mange eldre som bor i området, og for dem kan det være en utfordring å måtte gå flere hundre meter til neste holdeplass. Vi har lyttet til de som bor i området, sier Lan Marie Berg.

Nå bruker byrådet 22 millioner kroner på nye plattformer.

– Pengene komme fra belønnningsmidler vi får fra staten for å legge til rette for kollektivtransport, sier Lan Marie Berg.

– Det koster å bygge nye plattformer. Vi må lavere ned i terrenget, og plattformene blir universelt utformet for å kunne ta i mot de nye trikkene med lavt gulv, sier hun.

Men noen holdeplasser i byen blir ikke gjenåpnet.

Byrådet støtter Ruters vurderinger knyttet til Slottsparken, Nybrua og Lilleborg kirke, og vil ikke ta initiativ til å åpne disse holdeplassene. Samtidig ønsker byrådet å gjenåpne holdeplassen i Welhavens gate, og samtidig sørge for at holdeplassen på sikt blir utformet og tilrettelagt for universell tilgjengelighet, står det i byrådssaken.

Les også: 1.116 flere avganger

– Til etterretning

– Vi er fornøyd med at byrådet i hovedsak slutter seg til prinsippene og prosessene for holdeplasstruktur for buss og trikk i Oslo. Ruters faglige anbefaling er en holdeplasstruktur som gir best mulig tilbud for flest mulig, samtidig som det i vurderinger av enkeltholdeplasser må tas hensyn til flere forhold, blant annet til grupper med lavere mobilitet, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Øystein Dahl Johansen, til Dagsavisen.

– Når det gjelder Jomfrubråten la Ruters faglige anbefaling til grunn at denne holdeplassen skulle legges ned, men vi tar beslutningen i byrådssaken til etterretning, sier han.

Mer fra Dagsavisen