Nyheter

Flyktninger stues sammen i kjeller på Tøyen

Frivillige fortviler etter at Røde Kors torsdag trakk alle sine frivillige fra «flyktninghotellet» Best Western. I helgen setter Røde Kors inn et omsorgsteam.

Torsdag kveld trakk Røde Kors ut alle frivillige medarbeidere fra hotellet Best Western på Tøyen, som allerede huser 250 asylsøkere. Bakgrunnen er at kapasiteten skal dobles.

LES: Røde Kors trekker ut alle frivillige på Tøyen

Fredag sier hjelpeorganisasjonen at den vil gjøre alt som står i dens makt for å få de frivillige tilbake på Best Western Hotell for å hjelpe nyankomne asylsøkere. Konflikten med UDI skal løses ved at hotellet organiserer matservering inne på hotellet  –  ikke bare i den mørke og utrivelige kjellergarasjen for biler.

– Det har i hele dag vært hektisk møtevirksomhet i Oslo Røde Kors og Utlendingsdirektoratet for å få løst konflikten, sier kommunikasjonsdirektør Øistein Mjærum til Dagsavisen.

Fredag kveld opplyser Røde Kors i en pressemelding at de er enige med UDI om å sette inn et ekstra omsorgsteam i helgen og at frivillige sendes tilbake i neste uke, for å sikre at flyktningene som oppholder seg på hotellet får den hjelpen de trenger.

Konfliktens kjerne er den store parkeringskjelleren som siden 3. oktober har vært den underjordiske «kantina» til 250 asylsøkere som bor på hotellet – i utgangspunktet et oppsiktsvekkende uhygienisk sted å servere mat på i Norge. Da Utlendingsdirektoratet (UDI) meddelte Røde Kors at antall asylsøkere som spiser her skulle dobles til 500, kastet Røde Kors i går inn håndkleet. En løsning som nå diskuteres er å organisere en spisesal for nyankomne asylsøkere inne på hotellet – med forsterka bemanning fra Best Western.

LES OGSÅ: – Kan ikke leve med flyktningleir her

Nektet adgang

Dagsavisen har tidligere vært  tilstede under matserveringen i garasjen hvor asylsøkere tett i tett satt eller sto og spiste på engangstallerkner.  I går ble vi nektet adgang av hotelledelsen. Ledelsen har ingen kommentar til hvorfor en skitten parkeringskjeller er valgt som serveringssted, eller hvor lenge det er blitt servert mat her.

– Ingen kommentar. Spør UDI, svarer resepsjonisten som ikke vil oppgi navn.

Best Western Hotel har siden nyankomne asylsøkere ble innlosjert  i september vært  delt i to – en for «vanlige» gjester - og en apartementsdel for asylsøkere. Spisesalen for de andre gjestene er inne på hotellet.

– Ingen slipper inn her av sikkerhetshensyn. Alle henvendelser skal besvares av UDI, svarer resepsjonisten.

LES OGSÅ: Applauderer Råde-mottak

– Uholdbar situasjon

– Det er ikke forsvarlig å servere mer enn 250 asylsøkere i denne garasjen, det er vanskelig nok – og under minimumsstandard, sier kommunikasjonsdirektør Øistein Mjærum i Norges Røde Kors til Dagsavisen.

– Når vi får en sånn beskjed, og UDI sier at de har prøvd alle andre muligheter de har, så forteller det oss at myndighetene ikke har et overordna apparat for kriseforståelse eller kriseberedskap. Dette er en helt uholdbar situasjon som gjør våre hjelpere ute av stand  til å hjelpe flyktningene på en forsvarlig måte, sier Mjærum.

– Dere sier at dere frykter for de frivilliges sikkerhet, for smitterisiko og for å bli angrepet. Hva legger du i det?

– Når så mange slitne og frustrerte mennesker samles på ett sted uten informasjon oppstår det fort situasjoner som kan komme ut av kontroll.

Røde Kors: Forstår fortvilte frivillige

– Handler denne konflikten om at Røde Kors vil ha mer betalt av UDI?

– Vi tar ikke én øre for det vi gjør på Best Western eller inne hos Politiets Utlendingsenhet (PU) på Tøyen, verken for de ansatte eller frivillige. Det betaler vi av eget budsjett. Eneste vi tar betalt for er ankomstsenteret vi driver for UDI på Uranienborg i Oslo.

– Andre frivillige på Tøyen tilbyr seg å hjelpe dere, men sier at de blir avvist. Hvorfor tar dere ikke imot hjelp?

– Jeg forstår at det kan være fortvilende, men våre frivillige må ha gjennomgått Røde Kors-kurs. Vi  arrangerer kurs for harde livet for tida. Vi arrangerer også lynkurs i Røde Kors-verdier for tolker.

–  Norges Røde Kors har i lengre tid kritisert myndighetene for måten de håndterer flyktningsituasjonen på, og vi kan ikke gå god for den. Vi er dypt bekymret for hvordan de mest sårbare skal greie seg under disse forholdene, for hvordan gravide, barn og barnefamilier ivaretas i denne situasjonen. Det gjelder også forholdene på ankomstsenteret i Råde som nå er overfylt. Det ble åpnet uten at det var noe tilbud for barn – som hjelpeorganisasjonene var blitt lovet. Vi bygde og innredet lekerommet selv, sier Øistein Mjærum.

Militærforlegninger

– For oss er det helt uforståelig for at myndighetene ikke kan finne hotellsenger, eller ta  i bruk nedlagte militærforlegninger eller andre hus som står tomme. Det finnes ingen overordna kriseberedskap for krisesituasjonen som har myndighet til å koordinere flyktningkrisen alle snakker om. Regjeringen har utpekt justisministeren som den øverste ansvarlige for krisehåndteringen. Det ansvaret tar han ikke.

UDI: Ingen mulighet til å plassere dem andre steder

– Er det overhodet helsemessig forsvarlig å servere mat til så mange mennesker i et parkeringsanlegg for biler, seniorrådgiver i Region- og mottaksavdelingen i UDI, Christer Andreassen?

– Bydelslegen er kontaktet og alle relevante rapporter for servering er bestilt. Anlegget er formelt omregulert til å kunne ha matservering, og hotellet skal nå også bruke flere saler på området for å kunne spre matserveringen. Det er innhentet nødvendige rammetillatelser for disse salene.

– Hvor lenge har garasjen vært brukt til servering?

– Ifølge hotelledelsen startet dette for cirka en måned siden, og dette anlegget er formelt omregulert til å kunne ha matservering.

– Hvordan er det forsvarlig, sikkerhetsmessig og hygienisk, å doble antallet asylsøkere fra 250 til 500?

– De 250 nye plassene er rett og slett akutte plasser til asylsøkere som venter på registrering hos Politiets Utlendingsenhet. Nå har vi ikke mulighet til å plassere dem andre steder, og vi så oss nødt til å utvide kapasiteten på Kampen. Vi har økt bemanningen på hotellet tilsvarende de frivillige som ikke er der lenger, og vi har styrket bemanningen fra Securitas for å få bedre adgangskontroll, sier Andreassen.

– Hvorfor slipper ikke Dagsavisen inn i garasjeanlegget under matserveringen?

– Det er opp til hotelledelsen å avgjøre om Dagsavisen kan se på forholdene, sier Andreassen.

Mer fra Dagsavisen