Nyheter

Disse filmene må du få med deg på Film fra Sør

Her er fem tips til den som vil oppdage stor filmkunst utenfor allfarvei.

Årets Film Fra Sør-festival (FFS) åpenbarer seg med et uvanlig sterkt og aktuelt program, både hva gjelder filmatisk kvalitet og tematiske brennpunkt. Iranske Jafar Panahis «Taxi Teheran» slo an tonen til den ti dager lange festivalen, og kanskje er det ikke tilfeldig at nettopp årets Gullbjørn-vinner fra Berlin ble valgt som åpningsfilm. FFS viser også hans tidligere filmer, blant dem de to øvrige filmene han har laget etter at han ble ilagt yrkesforbud av iranske myndigheter, «Behind Closed Curtains» og «This Is Not A Film».

Et stort knippe av de aller beste filmene fra nettopp årets Berlinale utgjør ryggraden i årets Film Fra Sør, med forsterkninger fra blant annet Cannes' Gullpalmevinner «Deephan», og en annen blant Cannes-favorittene, «The Assassin» fra Taiwan.

Kinesisk film står sterk med «Black Coal, Thin Ice» i spissen for også andre internasjonale prisvinnere, mens fokusprogrammene på regissører gir en gyllen anledning til å se seg opp på regissører som eksempelvis Pablo Larrain, Ciro Guerra og Abderrahmane Sissako.

Film Fra Sør har gode tradisjoner for å løfte fram særlig sør- og latinamerikansk film for et ivrig publikum. 2015-årgangen er ikke noe unntak når man lister opp et knippe av de aller beste filmene man kan oppleve under årets festival.

Her er noen av Dagsavisens anbefalinger:

5

Drama

«El Club»

Regi: Pablo Larrain

Chile, 2015

Et mørkere og mer nådeløst oppgjør med den katolske kirkens overgrep har vi ikke tidligere sett på film. Pablo Larrains nye film dreier rundt et hus i en avsidesliggende landsby som utgjør et organisert skjulested for skandaliserte prester, enten de har begått seksuelle overgrep eller på annet vis har sviktet sitt kall. Når en ny prest ankommer boligen, som skal være et sted for bot og bønn, utløses et drama mellom flere av de tilstedeværende som fører til et drap. Med gode doser kullsvart humor blir den lille gruppen prester et redskap for en regissør som klokt, men nådeløst tar det oppgjøret med den katolske kirken og dens uvilje mot offentlig botsgang, som kirkens egne tjenere burde gjort for lenge siden. Larrain har tidligere blant annet laget den Oscar-nominerte «No».

5

Drama

«The Assassin»

Regi: Hou Hsia-Hsien

Taiwan, 2015

Den taiwanske veteranen Hou Hsia-Hsien har laget en av årets vakreste filmer, en stillegående, kraftfull og visuelt blendende «martial arts»-film om en kvinnelig leiemorder på 900-tallet. Hous minimalistiske stil og evne til å koreografere en intuitiv handling innenfor stramme rammer løfter her handlingen ut av sjangerfilmens premisser uten å slippe den sitrende spenningen som oppstår i de lange kameratakningene. Tematikken rundt hevn, tvil og lojalitet er glimrende ivaretatt i hans eget manus for filmen som han vant regiprisen for under årets Cannes-festival.

5

Dokumentar

«The Pearl Button»

Regi: Patricio Guzman

Chile, 2015

Chile løfter seg som filmnasjon gjennom skarpe blikk på egen situasjon og framtid. Den erfarne dokumentarfilmskaperen Patricio Guzman, kjent for «Salvador Allende» og Slaget om Chile-trilogien, laget for ikke lenge siden «Nostalgia For The Light» – om diktaturets overgrep i landet. Hans nye «The Pearl Button» tar utgangspunkt i Chiles lange og varierte kyststrekning, men blir noe langt mer enn en naturdokumentar når han zoomer inn på historien til urbefolkningen og fiskersamfunnene som led under det samme militærdiktaturet som han tidligere har skildret. En vakker og rystende film.

Flere filmanmeldelser finner du her

5

Drama

«Timbuktu»

Regi: Abderrahmane Sissako

Mauritania/Frankrike, 2014

Denne filmen har gått på norsk kino og vært Oscar-nominert, men er verdt en påminnelse når regissøren nå selv kommer til Film fra Sør-festivalen for en retrospektiv aften med utgangspunkt i «Timbuktu». Filmen er aktuell gjennom sin handling med utgangspunkt i hvordan muslimske jihadister for en periode under den muslimske offensiven i Vest-Afrika i 2012 okkuperer byen Timbuktu og underla seg folket med sharialover. Gjennom en fragmentarisk fortellerstil følger den alt fra fiskere og kvegdrivere til soldater og barnefamilier, en tidvis svart humoristisk underliggende tone som gjør seg utslag i en humanisme som etter hvert kjennetegner denne filmskaperens personlige språk. Det gir håp i den alvorlige, brutale tematikken, som når soldater trer inn i hellige rom og erklærer jihad, men kastes på dør fordi det ikke er lov å bære våpen i guds hus. Fred blir til gjennom dialog, ikke våpen, sier en klok mann. Sissako har tidligere imponert med filmen «Bamako», som også vises på festivalen. «Timbuktu» er en krass kritikk av ekstremismens tanker og gjerninger, alt mens musikken (Fatoumata Diawara, bl.a.) bærer fortellingen gjennom undertrykt sang fra byens beboere.

5

Drama

«Ixcanul»

Regi: Jayro Bustamante

Guatemala, 2015

«Ixcanul», eller «Vulkanen», er en av årets mest imponerende debutfilmer, en etnografisk og menneskelig historie fra Guatemalas landlige bakgårder i ly av vulkanen. Vi følger en ung mayajente som vokser opp i en familie som holder tradisjonene ved like, også når det gjelder kjærlighet. Foreldrene vil gifte Maria bort til landeieren de selv er avhengige av, mens hun er forelsket i en jevngammel gutt som drømmer om USA og en annen framtid. I en film hvor hverdagenes strev og gjentakende gjøremål blir et bilde på det tidløse under den symbolsk eruptive vulkanen, veves vår tids folkeforflytninger sammen med konfliktene mellom det tradisjonsbundne og den allmenne tanken om å løsrive seg. Maria Mercedes Coroy er for øvrig også debutant i rollen som sin navnesøster i filmen, og gjør en formidabel innsats gjennom å gi filmen sjel og rastløshet.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen