Bilde 1 av 6
Helg

Østbanen er blitt Ø

Østbanehallen åpner igjen til uka. Nå ligner den endelig på en togstasjon – uten perronger.

Den ærverdige bygningen nede ved havna, den som ligger mot sjøsiden av Oslo S, den het Østbanehallen og skal fra nå av bare hete Ø. De siste årene har Østbanehallen vært et sted man hastet gjennom eller forbi – nå er ønsket at folk skal bruke hallen til det den er der for; et sted å spise, vente og slappe av før eller etter en togreise. Eller bare for en matbit om du er sulten. Sushi, biff, burgere og pubmat er bare noe av det du kan smake på, og alt skal tilberedes hurtig.

Det var i Østbanehallen du kjøpte togbilletten din når du skulle ut og reise. Det var her du ankom med toget, og det var her ferden mot resten av verden startet. I og med at Flytoget går herfra, er det fortsatt litt sånn at verden ligger for dine føtter her. Østbanen var veien ut i verden, mens Vestbanen var veien inn i vårt eget land.

ROM Eiendom kan melde at de har hatt omtrent 1.000 personer innom byggeplassen i løpet av perioden. Totalkostnad på prosjektet har vært i overkant av 300 millioner kroner.

– Arbeidstimeforbruket er cirka 250.000 timer, det vil si 128 årsverk, forteller en litt stresset, men fattet prosjektdirektør i Rom Eiendom, Trond Rusten.

Men om det vil bli en tavle for avganger i hallen er ikke så sikkert, skal vi tro utbyggeren. – Vi har ikke helt falt ned på en løsning enda, men vi ser jo at stadig flere benytter seg av nettet til slikt. Her inne vil det være gratis bredbånd for alle – uten kompliserte påloggingsløsninger, sier Trond Rusten, der han ivrig viser Dagsavisen rundt i en hektisk hall som ikke er helt ferdig ennå.

Den nye hallen har åpning 5. februar og det er gjort mye i den ærverdige bygningen sidene byggingen startet 1. oktober 2013. Taket er som i hine hårde dager – luftig og malt svart, som det skal være på en togstasjon. Gamle damplokomotiver hadde det med å sote mye, nemlig. Dessuten er selve belysningen, i form av LED-pærer, konstruert slik at du faktisk ikke ser den med mindre du står rett under. Dessuten er tre trær, som ikke tåler kulde, på plass. Takvinduene er imponerende, og det vil altså bli en rekke spisesteder i hallen som nå grenser mot Fjordbyen og Operaen, og i samme slengen hundrevis av nye innbyggere. – Vi ønsker at folk skal bruke hallen, at folk kommer hit og spiser. Ikke bare reisende, men alle, sier Rusten.

Hver dag er det 150.000 krysninger på Oslo S, altså folk som går over stasjonsområdet. Med Ø skal Østbanehallen tilbake til gammel storhet. Da hallen åpnet for første gang 1. november 1854 var det samtidig starten på den første toglinjen mellom Oslo og Eidsvoll. Hallen var et sted for bespisning, handel, næring og alt som hører med. Østbanehallen er nå rustet opp i tråd med byantikvarens ønsker hvor til og med en dør er bygget opp etter gamle tegninger, mens detaljer i messing er på plass.

Østbanehallen ble plassert nettopp der den ble med det for øye å lage en felles inngangsport til byen, en port som fører deg opp Karl Johans gate til Slottet. Den gangen reiste kongen med tog og dermed hadde han enkel adgang til den store verden der ute. Denne måten å utforme en by på var et gjennomgående ideal i Europa på denne tida, men Oslo var en av de få byene som faktisk fikk det til. Den første hallen ble bygget i 1854, men ble raskt for liten, og en ny hall ble påbegynt i 1882 – oppført under ledelse av arkitekt Georg Andreas Bull. Dette var starten på den karakteristiske bygningen vi i dag kjenner som Østbanehallen. Torsdag er den igjen åpen for publikum.

Mer fra: Helg