Nyheter

Hvorfor signerer jeg Kunstneroppropet?

Tilsvar til Conrad Myrland og Vebjørn Selbekk.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
Hvorfor signerer jeg kunstneroppropet?

Vebjørn Selbekk, redaktør i avisa Dagen og en av få norske kommentatorer som har uttrykt støtte til Donald Trumps anerkjennelse av Jerusalem som Israels hovedstad, skriver i sitt tilsvar til vårt kunstneropprop at han reagerer sterkt på språkbruken i oppropet. Han trekker frem ordlyden “rasistisk manipulasjon” og sier at dette gjør det vanskelig å ta oppropet seriøst.

Ifølge Store Norske Leksikon er definisjonen på det moderne rasismebegrepet, “neo-racism”, at kulturell tilhørighet danner grunnlaget for diskriminering.

Øst-Jerusalem er hjemmet til over 300.000 palestinere og har vært okkupert av Israel siden 1967.

I flere tiår har Israel blitt anklaget for å bruke brutal riving av palestinske bolighus som et av mange midler for å kontrollere den palestinske befolkningen. Israel godkjenner mindre enn to prosent av palestinske byggesøknader, og raserer ikke bare boliger men også palestinske butikker og andre bygg som mangler godkjenning fra okkupanten. Den siste tiden har også Israel forsterket sin politikk som omhandler riving av hus som kollektiv straff. Familiehjemmene til palestinere som er mistenkt for ulovlige handlinger blir jevnet med jorden. Dette er klart i strid med 4. Genevekonvensjons artikkel 33 som forbyr slik kollektiv avstraffelse.

2016 var et dystert rekordår for israelsk ødeleggelse av palestinske hjem og bygninger. FNs Sentrale humanitære samordningsenhet (OCHA) begynte å dokumentere ulovlige hus-rivingene i 2009, og la fram tall i som viste at  684 palestinske hjem og bygninger hadde blitt revet til august 2016. Dette var en dramatisk, 25 % økning fra året før. Daniel Seidemann, israelsk advokat som spesialiserer seg på Jerusalem-saker, sier at den målrettede rivningen i ulike områder bekrefter at disse rivningene ikke er tilfeldige.

Fordi Palestina er okkupert av Israel, er alle palestinere underlagt israelsk militære lover. Dette gir palestinere svært lite eller ingen rettsikkerhet i alle ulike situasjonene det begås overgrep av staten Israel.

I tillegg bygges det stadig nye israelske bosettinger inne på okkupert palestinsk land, både i det såkalte C-området og i Øst-Jerusalem.

Nå bor det nå over 380.000 bosettere på okkupert palestinsk jord i israelske kolonier som er ulovlige. Igjen: Genevekonvensjonens artikkel 49 slår fast at det er klare brudd på folkeretten dersom en okkupantstat overfører egen befolkning til okkuperte områder.

Disse store israelske koloniene fører også til ødeleggelse av heim og jord og fordriving av det palestinske folket.

Myrland og Selbekk reagerer på språkbruken i kunstneroppropet. Som usvikelige venner av Israel burde dere kanskje heller reagere på realitetene og våge et kritisk blikk på okkupanten Israels utallige brudd på folkeretten?

For meg representerer den israelske politikken rasisme og etnisk rensing. Etter femti år med en ekspanderende og stadig mer voldelig og ekspansiv israelsk okkupasjon av Palestina og det palestinske folket, etter utallige tapte menneskerettigheter og frihet, etter utallige brudd på folkeretten, etter utallige krigsforbrytelser, er det for meg komplett umulig å forstå at dere kan stille dere bak Donald Trumps erklæring om at Jerusalem tilhører Israel. Det handler ikke bare om hvor hovedstaden skal ligge, det handler om å underkjenne palestinernes grunnleggende rett til eget land. Det handler om anstendighet. Det handler om å stille seg på rett side når historien skrives. Trumps erklæring er også et markant brudd med USAs tidligere politiske linje på Jerusalems status og et brudd med Oslo-avtalen.

Vi kunstnere har ikke politisk makt.

Vi har mange stemmer vi vil bruke.

Over 900 kunstarbeidere har signert oppropet til nå.

Vi kommer til å fortsette å si fra mot uretten som begås mot palestinerne.

Mer fra: Nyheter