Kultur

Pinlig Pepsi-øyeblikk

KOMMENTAR: For Pepsi ordner verdensproblemene seg bare en hvit overklassejente gir en politimann en kald brus.

Se reklamefilmen nederst i saken!

Den nye Pepsireklamen «Live For The Moment» med supermodell Kendall Jenner i hovedrollen får sinnene til å koke. Den viser realityyndlingen som flykter fra en fotoshoot for å gå i demonstrasjonstog og midt i opptøyene gir en politimann en boks Pepsi. Og så er alle gode venner.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Apropriasjon

I USA, der politivold er et alvorlig samfunnsproblem, vekker denne reklamen berettiget harme. Rasende twitrere beskylder Pepsi for apropriasjon av bevegelsen Black Lives Matter og degradere politiske bevegelser til lavpannet underholdning.

Bildene av Kendall som rekker en kjekk, ung og hvit politimann en brus kan se ut som en litt tåpelig pastisj på et prisbelønnet pressebilde som har fått tittelen «Taking A Stand In Baton Rouge». Det ble tatt i Louisiana i fjor sommer og viser en ung, svart kvinne ved navn Keisha Evans som holder fram hånden mot to bevæpnede politimenn for å la seg arrestere under en demonstrasjon mot politivold.

Les også: Caitlyn Jenner ut mot Trumps diskriminering av transpersoner

Les også: Calvin Klein ut mot Trumps Amerika

Umusikalsk

Om Pepsi bare vil provosere, er klønete og umusikalske, tjukke i hodet eller konservative og rasistiske kan diskuteres. I verste fall er det bagatellisering av et stort samfunnsproblem. I beste fall bare lavpannet og pinlig, litt som når voksne forsøker å fri til ungdommen ved å  «snakke ungdommens språk», som da reklamebransjen ble sendt på grafittikurs på åttitallet. Eller da Karl Lagerfeld for noen år siden utstyrte sine modeller på catwalken med paroleplakater med patetiske slagord som «Free Freedom» og «Make Fashion Not War» for å «hylle kvinner» - et bortimot uangripelig argument for mye tull.

Les også: Nicki Minaj skroter sexscener fra Westminster Bridge

Provoserende

Uansett motiv er det smakløst og pinlig når PR-folk prøver å slå mynt på viktige hendelser og symboltunge bilder. Sånt er bare gøy for folk med millionlønn, billiardbord og peis på kontoret. Og helt ufattelig flaut og provoserende for alle andre. Har egentlig bare en kommentar til reklamefolk ute og hjemme: Ikke gjør sånn!

Se reklamefilmen her:

Mer fra Dagsavisen