Annonse
I august kan moteinteresserte stifte nærmere bekjentskap med en rekke norske klesdesigner, blant dem Marianne Mørck, som designer med blant annet lakseskinn.

Ny arena for norsk klesdesign

Moteukene er snart om hjørnet. Og lørdag 12. og søndag 13. august viser 7 norske designere på Norges Varemesse på Lillestrøm

Annonse
Nye Trender

Blant de norske designerne som skal vise på Lillestrøm er Marianne Mørck, Charlotte Høyem og de prisbelønte designerne bak merket Vera og William. På messen, som har fått navnet MotemessenOslo vil de møte viktige bransjefolk og ha mulighet til å knytte kontakter med innkjøpere fra hele norden.

Lukket messe blir åpen

MotemessenOslo bygger på en tidligere lukkede innkjøpsmesse i regi Texcon. Texcon er en samarbeidsgruppe for butikker i tekstilbransjen og fremstår som Norges ledende på innkjøp og økonomisk administrativt samarbeid.  Når messen nå blir en «åpen fagmesse», betyr det at alle bransjerelaterte forhandlere i Norge inviteres. Det er motehuset Norwegian Fashion House, med svenske daglig leder Markus Morkola i spissen, som har fått til samarbeidet med Texcon - i følge Morkola en golden opportunity for de norske designerne.

Om norske brands skal overleve må de ut i butikk, og dette er en nærmest unik mulighet for dem å møte innkjøpere og agenter, sier  den driftige svensken til Dagsavisen. 

Messen på Lillestrøm har over 100 utstillere, og det er viet et helt eget område for skandinavisk og norsk design. Der får de norske designerne en 60 kvadratmeter messestand der de kan vise sine kolleksjoner, sier Markus Morkola

Lær av Sverige

Norwegian Fashion House er en medlemsorganisasjon med over 25 norske designere, og de har som mål å hjelpe og fremme norsk mote både nasjonalt og internasjonalt. Til dette  har de knyttet til seg eksperter innen sosiale medier, PR, økonomi  og folk som har erfaring i forhandlinger med blant annet utenlandske fabrikker. Grunnen til at svenskene har lykkes så mye bedre på motemarkedet enn oss, er i følge Morkola fordi de har tenkt business fra første stund, og i tillegg har en industritradisjon som ikke Norge har.

Vårt mål er å hjelpe å  løse utfordringer våre klienter har blant annet knyttet til forhandlinger med fabrikker, og med markedsføring og strategi. Samarbeidet med Varemessen er nettopp et slik strategisk valg som kan gjøre at de vil møte innkjøpere og agenter slik at de kan nå ut i butikk i langt større grad enn før. Og det sånt blir det business av, sier Morkola.

Visninger

I løpet av de to dagene MotemessenOslo varer blir det to motevisninger daglig med norske brands, en klokka 12.00 og en klokka 16.00, i tillegg til en sportswear-visning.  Dermed er det enda mer å se fram til for moteinteresserte til høsten, for messen vil være åpen for alle som er interesserte i mote, enten det er studenter, butikkmedarbeidere eller presse.

Annonse