Kultur

Kritisk for Oslo Runway

Mandag varslet arrangørene at om de ikke får 2 millioner på bordet innen en uke er det slutt. Tirsdag kom kulturministeren på banen.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland, som åpnet Oslo Runway under arrangementet i februar, kunne tirsdag melde at hun gjerne ser at arrangørene bak Oslo Runway tar kontakt.
Nå har ikke Oslo Runway søkt Kulturdepartementet men vi imøteser gjerne en søknad, slik at vi sammen kan se på hva som skal skje for å sikre at arrangementet kan gå av stabelen i august, sa Linda Hofstad Helleland på Kulturnytt i dag.

Det er PR-byrået This Is PR med prosjektleder Ditte Kristensen i spissen som hittil har påtatt seg ansvaret for å skape en ny arena for norsk klesdesign i Norge. Responsen fra bransjen har vist at det er behov, men økonomisk har det ikke vært lett å få det til å gå rundt. I august i fjor varslet arrangørene at februar 2017 ville bli siste sesong under This Is PR, og at prosjektet deretter måtte skilles ut av byrået.

Les også: Bloggere, ull og sterke farger på Oslo Runway

Trenger 2 mill

«Situasjonen er slik at om det ikke innen 1.mai ligger 2 millioner på bordet blir det ikke noe mer OSLRW.  Vi har hele veien hatt fantastiske samarbeidspartnere i ryggen, som både har støttet oss økonomisk og med å dra dette i land sesong etter sesong, men OSLO RUNWAY må nå skilles ut fra This Is PR da vi ikke har mulighet til å ta denne risikoen lenger, samt drive dette videre som en dugnad.» skrev arrangørene i går i en mail til Dagsavisen.

Det er mye bra næring i mote og om det skal ha mulighet til å vokse og hevde seg mener vi det trengs en moteuke her på hjemmebane, sier Ditte Kristensen til Dagsavisen.

Les også: – Designere frykter ikke kritisk presse

Det blir ofte henvist til moteuka i København som en moteuke som har fått til det vi strever med i Norge. Og i 2007 var København Fashion Week i akkurat samme økonomiske situasjon som Oslo Runway er i nå. Der kom kommunen raskt på banen og, i følge This is RP bevilger de nå årlig flere millioner til den danske moteuka. This is PR har også søkt støtte hos ulike offentlige instanser, primært Oslo kommune og Innovasjon Norge.
I tillegg har vi hatt møter med Oslo Business Region og sekretariatet til næringsministeren. Vi kan ikke søke Kulturrådet, da vi havner utenfor kulturnæringen. Per nå anses vi som en kommersiell aktør, og da faller vi utenfor svært mange andre søknader. I tillegg har vi hatt møter med, og kontaktet en rekke potensielle samarbeidspartnere og private investorer, men heller ikke der er noe bekreftet per nå, sier Ditte Kristensen.

Engangsstøtte

Men skal det en oppgave for det offentlige å gi økonomisk støtte til noe som primært er et kommersielt event? Hofstad Helleland var nøye med å presisere at de kun vurderer en engangsstøtte:
Her er det snakk om at næringen sjøl også må være med og utvikle et bærekraftig arrangement over tid, sa Linda Hofstad Helleland til Kulturnytt.

Arrangørene er optimistiske og håper fortsatt de kan finne løsninger for en bærekraftig norsk moteuke.

Med Oslo Runway legger vi til rette for næring og business i neste ledd, og vi mener det er på sin plass at offentlige instanser ser dette og støtter driften av dette prosjektet. Utenlandsk oppmerksomhet har vokst enormt siden første sesong i 2015, og kan denne sesongen blant annet vise til stjerneskuespilleren Felicity Jones som bar en kjole fra byTimo på Saturday night Live, Gigi Hadid som er blitt sett iført hettegenser fra Holzweiler, og en stor sak om norsk mote i W magazine. Alt er skapt uten offentlig investering, og det er jo ingen hemmelighet at man med alt dette i stor grad er med på å sette Oslo og norsk mote på verdenskartet, sier Ditte Kristensen.

Mer fra Dagsavisen