Annonse
Fra Guccis visning av vår- og sommerkolleksjonen for 2018 i Milano i september.

Gucci blir pelsfrie. – Pels er ikke lenger på moten, sier CEO Marco Bizzarri.

Motehuset Gucci har signert avtale med Fur Free Alliance om boikott av pels. – Et tydelig signal til norske og finske politikere, sier Siri Martinsen fra dyrevernorganisasjonen NOAH.

Annonse
Nye Trender

 

Mote er big business og ikke politikk. Og det måtte en holdningsendring blant luksus-shoppere til for at motehus som Gucci skulle snu i pelsdebatten. Gucci, som eies av luksusmotehuset Kering, har i mange år brukt pels fra blant annet skandinaviske Saga Furs. Men onsdag 11. oktober signerte president og CEO Marco Bizzarro i Gucci en avtale med Fur Free Alliance (FFA) hvor de forplikter seg til å ikke benytte pels i sine framtidige kolleksjoner.

– Pels er ikke lenger moderne, det føles utdatert og gammeldags, sier Marco Bizzarri til nettstedet Business Of Fashion. Gucci er da et av 800 motehus som nå har signert avtaler om å droppe pels fra sine kolleksjoner – andre selskaper inkluderer Armani, HUGO BOSS og Stella McCartney.  
 –  Å være sosialt ansvarlig er en av Guccis kjerneverdier, og vi vil fortsett å streve for å gjøre det bedre for miljøet og dyrene. Gucci er spent på å ta dette neste skrittet, og håper det vil bidra til å inspirere til innovasjon og økt bevissthet, for å endre luksusmoteindustrien til det bedre, sier Marco Bizzarri.

Fakkeltoget går

FFA er en sammenslutning av ca. 40 organisasjoner mot pels – hvorav NOAH er norsk representant. I Norge har NOAH arbeidet for pelsdyrene i snart 30 år, og i løpet av den tiden har et samlet mote-Norge tatt avstand til pels, samtlige norske moteblader viser ikke pels i sine blader, og i 2010 ble Oslo Fashion Week verdens første pelsfrie moteuke. Og lørdag 21.oktober arrangerer de sitt 14. fakkeltog mot pels – en markering som har vokst til å bli Europas største markering for pelsdyr.
 
–  NOAH er svært glade for å være med og bidra til bevisstgjøringen rundt respekt for dyr - både i den norske og den internasjonale motebransjen. Nyheten om at Gucci blir pelsfrie er rett og slett fantastisk! Her i Norge har vår kampanje Mote Mot Pels samlet så godt som hele den norske motebransjen, Moteuken i Oslo ble pelsfri i 2010 – og hvert år holder kjente moteprofiler appell i vårt årlige fakkeltog mot pels. Det er svært inspirerende at gigant-merker som Gucci tar steget og blir pelsfrie. NOAH vil rose Gucci for den historiske avgjørelsen, sier Siri Martinsen, leder i NOAH i en pressemelding.

Tydelig signal

– Gucci har brukt blant annet SAGA Furs, dvs norsk pels, som NOAH laget en rapport om. At de nå snur ryggen til pels er et tydelig signal om at motehusene ikke lar seg lure av glorifiseringen av skandinavisk pels. Det er også et tydelig signal til politikere i Norge og Finland også, sier Siri Martinsen til Dagsavisen.

Guccis pelsboikott gjelder det som defineres som pels fra dyr avlet opp kun for pels, ikke biprodukt som saueskinn. Men kanin er omfattet, fordi de i stor grad avles på grunn av pelsen som brukes av mange motehus fortsatt. Men, en nærmere gjennomgang av vår- og sommerkolleksjonen 2018 viser flere plagg med pelsbesetning og til og med en jakke som er mistenkelig lik mink. Men, det kan være fuskepels.

– Noe fuskepels er skremmende likt pels, og denne type luksus-merker er antakelig nettopp i målgruppen for å bruke denne type produkter. Da er det viktig at de er pelsfrie slik at folk kan være sikre på at de ikke kjøper pels i vanvare, sier Siri Martinsen.

 

Annonse