Debatt

Å anmelde for innovasjon

Ruter-appene gjør kollektivreiser smartere. Men er Ruter så innovative som de bør være?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

19-årige Sigurd laget en billett-app for å gjøre noe Ruter burde ha gjort for lenge siden. Appen gjør det mulig å gi en ikke-oppbrukt billett til en venn. Ruter politianmeldte Sigurd med anklage om grov svindel. Politiet har foreløpig henlagt saken, og det er uvisst hva som vil skje videre. Mange peker på at Ruter kanskje heller burde få hjelp av Sigurd til å forbedre sine tjenester enn å anmelde ham. Er anmeldelsen et symptom på at en oppdatert logo og en mobilapp ikke er nok for at et tradisjonelt kollektivselskap skal bli innovativt?

Ruter-appene er smarte, på den måten at de sparer de reisende for masse tid. Dessuten spares Ruter for tungvint og dyr billett- og kontanthåndtering. Ingen av de europeiske storbyene jeg har vært i som kaller seg smarte har gjort det samme hittil. Jeg skryter gjerne av Ruter til folk jeg treffer i London eller Berlin.

Ruter-appene er i særklasse Norges beste eksempel på en smartbyløsning. Den delen av smartby som handler om å skape ny næring, er høyt på agendaen i alle oppegående byer i verden nå. Her må Ruters eiere – politikerne – kjenne sin besøkelsestid.

Som et offentlig eid selskap har nemlig Ruter en rolle å spille som tilrettelegger for ny næring. Av alle offentlige tjenestevirksomheter er potensialet kanskje aller størst i Ruter. Selskapets data og billettdistribusjon er en gullgruve for innovative smartbygründere.

Ruter publiserer deler av sine data med dette som begrunnelse, slik sett har de tatt det første steget. En utvikler eller gründer kan med åpne data i dag lage en forbedret og kommersiell versjon av én av Ruter-appene – den som forteller deg hvordan du kommer deg rundt.

Det er dessverre langt fra nok. Den eneste muligheten for å lage en app som konkurrerer med Ruter, blir dermed å lage en app som er enklere å bruke, eller som inkluderer andre attraktive tjenester. Men Ruter selv har to fordeler som er så store at konkurranse i prinsippet blir umulig: For det første har de data om bruk (riktignok foreløpig ikke om de reisendes bevegelser), for det andre har de selve billettløsningen.

I tillegg kontrollerer Ruter billettprisene på vegne av sine eiere (politikerne i Oslo og Akershus). Ruter har også monopol på distribusjon. Innenfor reisenæringen hadde det vært uhørt. Der er det vanlig å kjøpe opp større kvanta reiser eller overnattinger og pakketere, eller omsette i kombinasjon med andre forretningsmodeller.

Det er mulig å tenke seg mange aktører som kan gjøre forretning med full (og lik!) tilgang til data og billettsystem, samt mulighet til å fastsette egne priser. Gründere er én gruppe. Medieselskaper en annen. Reiseselskaper og alskens aktører som arbeider med å koble kjøpere og selgere, en tredje.

Tenk deg et eksempel der en gründer kjøper 100.000 månedskort av Ruter og videreselger disse rimeligere til reisende som melder seg inn i et fordelsprogram hun har laget. Forretningsmodellen kan være at butikkene i fordelsprogrammet betaler gründeren for å få faste kunder. Slik ville kundene fått billigere månedskort, gründeren ville tjent penger, Ruter ville spart penger, flere ville reist kollektivt, og butikkene hadde tjent mer.

Ruter bør konsentrere seg om å drive god kollektivtrafikk. Deres fortjeneste burde komme fra billettinntekter og over skatteseddelen. Selskapet burde faktisk ha som sin strategi ikke å levere billett- og navigasjonsapper rettet mot publikum i det hele tatt. Det er umulig å konkurrere med en aktør som eier hele verdikjeden. Ruter, på sin side, kunne konsentrert seg om å tilby gode tjenester og tilrettelagte data til et økosystem av innovatører. Sannsynligvis kan Ruter også tjene gode penger på dette.

Det er ingen tvil om at konkurranse vil føre til bedre og andre produkter enn Ruter selv kan tilby. En flora av lokale reiseapper ville garantert oppstått dersom Ruter hadde åpnet opp for det. Med kommersielle kollektivreise-apper hadde vi fort fått mange nyttige ekstratjenester for kollektivreisende. Starbucks hadde kanskje laget en kaffedeal. Lokale butikker hadde lokket med interesse- og lokasjonsbaserte spesialtilbud. Turistselskaper kunne laget en egen app for besøkende cruiseturister, osv.

Dette er en utvikling som garantert kommer, og forsøk er i gang i Sverige. Spørsmålet er bare hvorfor Ruter bør være først i Europa med å lansere dette i full skala. Svaret er ganske enkelt: Hvis Ruter er først, er sjansen for at norske selskaper kan kopiere dette i internasjonale markeder størst. Det kan det bli betydelige arbeidsplasser av. Om Ruter skal fortsette å kontrollere hele verdikjeden, er først og fremst et politisk spørsmål, og svaret vil betinges av forståelsen politikerne har av problemstillingen. Og ikke minst om Ruters ledelse selv vil anbefale en slik utvikling.

Mer fra: Debatt