Debatt

Vi trenger et praktisk håndverksfag i skolen

Læreplanene i Kunst- og håndverksfaget har i for stor grad tatt faget fra å være et praktisk håndverksfag til å bli et teoretisk kunst- og designfag.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Læreplanene har fire temaområder: Visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur. Merk at man har valgt den akademiske retningen arkitektur som tittel, og ikke et av de mange håndverksfagene innenfor bygg. Blant læreplanmålene er:

• vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill

• skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et forbrukerperspektiv

• samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid

Det er ikke noe galt med målene i seg selv, men etter min mening har de en ganske klar slagside i estetisk og akademisk retning.

Vi vil styrke den praktiske dimensjonen i kunst og håndverk. Ett av forslagene jeg har lansert er å dele faget i to, og innføre et praktisk, arbeidslivsrettet håndverksfag i ungdomsskolen. Elevene må fortsatt ha ett av fagene, men en deling kan bidra til å gjenreise et praktisk håndverksfag i skolen.

Vi vurderer også om elevene skal kunne komme opp i muntlig eksamen i praktiske og estetiske fag på 10. trinn. Eksamen kan bidra til at skolene i større grad prioriterer faget, og dermed styrker de praktiske og estetiske fagenes plass i skolen. En slik eksamen skal vektlegge den praktiske siden av faget. I tillegg arbeider vi med en plan for hvordan de praktisk-estetiske fagene i skolen kan bli bedre.

I et innlegg i Dagsavisen 23. mai er rektor Bernard Daub bekymret for at en deling av faget vil svekke kunstfaget med mer teoretisk tilnærming.

Mitt utgangspunkt er at hvis vi bestemmer oss for å gå for en deling, så skal fagene favne hele bredden i kunst- og håndverksfagene. Begge skal ivareta den praktiske dimensjonen.

Mer fra: Debatt