Debatt

Vi har ingen tid å miste

Bedre utnyttelse av skoleåret handler ikke om at elevene skal sitte foran et kateter helt fram til skoleavslutningen. Det handler om å skape mer læring i fellesskap.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Jeg synes det er flott at vi har lærere som skriver i avisen, og som attpåtil sier meg midt imot. Det er en ærlig sak at Sissil Lea Heggernes og Wenche Malvina Wisløff begge mener mitt arbeid for å utnytte juni måned og resten av skoleåret bedre er unødvendig. Men i hvert sitt innlegg i Dagsavisen 27. juni tillegger de meg et kunnskaps- og læringssyn som er langt fra mitt eget, og som jeg vil klargjøre.

Etter at jeg ble byråd i fjor høst har jeg besøkt skoler og vært inne i klasser hver uke. Er det noe som har blitt tydelig for meg, så er det at tid er et knapphetsgode i skolen. Det sier ikke minst lærere som ofte opplever at klassene er for store og at de ikke har nok tid til hver enkelt elev. Det har jeg stor forståelse for, og til skolestart er de første nye lærerne i byrådets lærersatsing på plass ute i Osloskolen.

Om vi skal få bedre tid i skolen trenger vi ikke bare flere lærere, men vi må også se på hvordan vi bruker den knappe tiden vi har til rådighet. Både lærere, elever og foreldre har tatt opp med meg at skoleåret generelt, og juni spesielt, trolig kan utnyttes bedre. Det har inspirert meg til å opprette et utvalg med rektorer, lærere og elever som skal gi oss mer kunnskap og flere ideer:

• Vi kan lære av skoler som har utviklet egne opplegg for «juniskolen», som kombinerer faglige og sosiale aktiviteter på en spennende måte

• Vi kan lære av Sommerskolen, og jobbe med fagene på en alternativ måte i skoleårets siste uker

• Vi kan inngå tettere samarbeid med museer, bedrifter, idrettsklubber og frivillige organisasjoner som skolene kan bruke som et annet sted å lære

• Vi kan gi elever som er i overgang til et nytt klassetrinn eller ny skole «smakebiter» allerede i juni, eller intensivopplæring til elever som trenger det før de begynner på neste klassetrinn

• Vi kan gjennomføre fagene periodevis slik at det blir mulig å fylle tiden etter og under eksamensperioden med et bedre faglig innhold

• Vi kan ha flere timer i starten av skoleåret slik at det blir mer tid til klasseturen og andre viktige sosiale aktiviteter i juni

Heggernes mener «ingen av dem som jobber i skolen har etterlyst» et slikt utvalg, men gir selv eksempler som understreker behovet for det, for eksempel at timer i viktige fag tilsynelatende forsvinner.

Bedre utnyttelse av skoleåret handler ikke om at elevene skal sitte foran et kateter helt fram til skoleavslutningen. Det handler om å skape mer læring i fellesskap. Arbeiderpartiet har et bredt kunnskaps- og læringssyn, og jeg har helt siden jeg ble byråd oppfordret skolene til aktiv bruk av andre læringsarenaer enn klasserommet, og til å satse på mer enn de såkalte «basisfagene». Skole og læring er så mye mer. Derfor er revitalisering av de praktiske og estetiske fagene en viktig del av byrådets skolepolitikk.

Til syvende og sist er det opp til skolene selv å bestemme om de siste ukene av skoleåret skal legges opp på en annen måte enn resten av skoleåret. Arbeiderpartiet mener at det ikke er en politisk oppgave å bestemme metodene som brukes i skolen. Det er et ansvar for rektor og lærere og som jeg har tillit til at de avklarer i fellesskap.

Sammen med Oslos rektorer og lærere har jeg ansvar for at 80.000 elever får de timene de har krav på, og at skoleårets 190 dager fylles med et innhold som dekker bredden i læreplanene for norsk skole. Vi tar hver dag et stort samfunnsansvar: Skole er en investering både i den enkeltes livsprosjekt og i vår felles framtid. Det er nøkkelen til et liv som aktiv samfunnsdeltaker, til å kunne delta i arbeidslivet og mestre hverdagen. Vi har ingen tid å miste om vi skal klare å innfri skolens brede samfunnsmandat, og de høye forventningene som samfunnet har til skolen.

Mer fra: Debatt