ANNONSE
eirik hoff lysholm

17-08-2017

Venstrevridd?

På valgdagen 13. september 1993 lagde VG en av sine mest hardtslående, politiske førstesider. De hadde utpekt valgets taper. 16. august 2017 kunne man få samme følelsen.

Kombinasjonen av et ekstremt tett bilde med Høyre-leder Kaci Kullmann Five, med rynker i pannen, og tittelen «Tapte 300.000 velgere på 3 mnd», var drøy kost. Ifølge VGs tidligere sjefredaktør Bernt Olufsen skapte oppslaget oppsikt og raseri i Høyre. «Oppslaget tok valgnederlaget på forskudd», skrev Olufsen på sin medieblogg i februar i år, etter at Kaci gikk bort bare 65 år gammel.

Gårsdagens VG ga assosiasjoner til denne historiske førstesiden. De tabloide fortellergrepene var av en karakter som tyder på at det denne gang er Jonas Gahr Støre som styrer mot valgnederlag. På forsiden var navnet Støre krysset over og erstattet med ordet mindre, «Jonas Gahr MINDRE», og inne i avisen møtte vi en Ap-leder i hardt vær. Tittel: «Nå Gahr det bare nedover». På bildet så han rett og slett plaget ut. I bildeteksten sto det: «Ingen valgkampmester nå: – Jeg vil ikke stå her i regnet og fryse, sa statsministerkandidat Jonas Gahr Støre, da VG inviterte ham til å bli fotografert blant lekeapparatene i gården utenfor Mesterfjellet skole i Larvik». I saken ble vi møtt av formuleringer som «En gretten Støre møtte VG i Larvik i går».

Egentlig viste bildet bare en plaget mann i dress som er dratt ut i regn og drittvær for å posere blant lekeapparater. Bildet han skulle posere på, ble ikke brukt. I stedet fikk vi se den plagede mannen gå til stedet der han trodde han skulle bli fotografert. Med dårlige målinger som bakteppe, fikk vi presentert en helt annen statsministerkandidat enn den Støre som mandag kveld leverte minst like bra og selvsikkert som statsminister Erna Solberg i partilederdebatten på NRK.

I seg selv har ikke VG gjort noe galt her. Grunnen til at jeg drar det fram nå, er at disse tabloide kunster, kombinert med VGs skattekalkulator («Sjekk din Jonas-skatt»), vanskelig underbygger konspirasjonsteoriene der ute om en venstrevridd presse. Verken på lederplass eller i vinklinger kan Norges største mediehus mistenkes for å ha en skjult agenda for å bytte regjering. Likevel lever konspirasjonsteoriene videre i kommentarfeltene.

Om man tvinger Oslos avisredaksjoner i hver sin bås, Erna eller Jonas, er jeg ganske sikker på at Dagens Næringsliv, Aftenposten, Finansavisen (hegnar.no), Nettavisen og VG i praksis er mer positive til den sittende regjeringen enn til et rødgrønt alternativ. På motsatt fløy, hos Jonas, vil jeg plassere oss selv, i Dagsavisens publikasjoner, Dagbladet, Klassekampen og Nationen. Noen av disse aviser, neppe VG, som ikke har tradisjon for å gi velgerne råd, og nettsteder kommer til å støtte de statsministerkandidatene som jeg her nevner. Ingen kommer til å støtte alternativet. Om det siste, er jeg helt trygg.

Det betyr at Jonas Gahr Støre i beste fall kan regne med støtte fra medier som representerer 33 prosent av papiropplaget (103.965 solgte, daglige aviser mot 311.801) og 34 prosent av nettlesingen (1.476.073 daglige brukere på desktop og mobil mot 4.308.166) blant de største osloavisene. For ordens skyld tar jeg forbehold om at Dagens Næringsliv ikke har opplyst om papiropplag for 2016, men jeg har anslått det til cirka 50.000, som trolig er lavere enn det reelle.

Du skal være bra grepet av egne konspirasjonsteorier for å mene at dette er en venstrevridd presse.


nyemeninger Meninger

Se også

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!