ANNONSE
vesterålen

Norsk reiseliv går så det suser. Men hvordan skal vi sikre en bærekraftig vei framover? FOTO: CHRISTINE BAGLO

Vis bildetekst

Veien til det gode reiseliv

Turistboom skaper utfordringer. Derfor har reiselivsnæringen selv utarbeidet et «Veikart for et bærekraftig reiseliv». Men det trengs også grundige masterplaner.

Nok en rekordsommer er over, og norsk reiseliv går så det suser. Terrorfrykt i europeiske storbyer gjør at utlendinger føler seg trygge ved norske fjorder og fjell. Dette, og en sviende eurokurs, har også bidratt til at mange nordmenn har valgt å bli hjemme i sommer. I tillegg har tøværet i øst gjort at kinesiske turister nå velter inn i landet i et tempo som har gitt næringen selv fartsstriper.

Dette gir både arbeidsplasser og optimisme. Turistboomen har også bidratt til at det har poppet opp hundrevis av opplevelsestilbud som har gjort det morsommere enn noensinne å reise rundt i dette klissvåte, men herlige landet vårt. Og gjør at tusenvis av nye turister har enda flere grunner til å komme på besøk. Denne positive spiralen gjør at reiselivsnæringens egen visjon om at «Norge i 2030 skal ha befestet posisjonen som et av verdens foretrukne reisemål for bærekraftige natur- og kulturbaserte opplevelser», absolutt er innen rekkevidde.

Men turisttilstrømningen og turistinntektene har også en bakside. Slitasje på både sårbar natur og lokalbefolkningens tålmodighet, forsøpling, turisttrengsel og mangel på infrastruktur er akutte problemer som må løses straks, noe sommerens utallige medieoppslag har satt fokus på. Klarer vi ikke å ta vare på og forvalte de natur- og kulturverdiene vi har, vil det raskt skade vårt omdømme som en ren, autentisk og bærekraftig destinasjon. Når utenlandske turister blir så frustrert over forurensningen av norske fjorder at de skriver brev til miljøminister Vidar Helgesen, bør varselbjellene ringe. Høyt!  

Derfor bør regjeringen ta på seg lesebrillene, og nøye studere «Veikart for et bærekraftig reiseliv», som nylig ble overlevert dem under Arendalsuka, med hjørnesteinsaktører som Norsk Reiseliv, Virke Reiseliv, Historiske hoteller, Hanen, NCE Tourism Fjord Norway, Fellesforbundet, Innovasjon Norge, Den Norske Turistforening, Naturvernforbundet og NHO reiseliv som avsendere. Her skisseres både hva de mener at de selv og myndighetene bør bidra med, dersom Norge skal klare å bli et bærekraftig lavutslippssamfunn i 2050. Veikartet er opprinnelig et langt mer detaljert bransjeinnspill til regjeringens strategi for grønn konkurransekraft og det grønne skiftet, der de bærende prinsippene er at «forurenser skal betale» og «grønne løsninger belønnes».

Det er prisverdig at reiselivsnæringen selv har tatt et slikt initiativ. Mens regjeringens reiselivsmelding var en blass statusrapport, presenterer dette veikartet en tydeligere og mer offensiv visjon for bransjens framtid. Hvor tungt de gode forsettene veier, vil imidlertid først vises når titusenvis, for ikke å snakke om hundretusenvis, av nye og betalingsvillige asiatiske turister nå banker på hotelldørene, og de potensielle omsetningstallene får det til å bruse i både utviklernes, reisedirektørenes og turistsjefenes imaginære champagneglass. Fallgruvene er mange, og konsekvensene av utøylet vekst uten langsiktig fokus og konsekvensutredning kan fort bli vanskelige å reversere.

Derfor er vi avhengige av at også samfunnet har en hånd på reiselivsrattet. Og det ansvaret må myndighetene i større grad ta. Derfor burde framtidsvisjonen også inneholde et krav om grundig fundamenterte masterplaner for reiseliv både på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå – noe som også vil komme bransjen til gode. Og det er altfor sparsomt med i dag. Reiseliv er ingen bi- og ferienæring lenger. Det er tid for å gjøre en grundig, helårs jobbreise.


Nye meninger Meninger

Se også

Blir du med i debatten ?

Vi ønsker at Nye Meninger skal være en plattform for opplyst og engasjert debatt. Vær saklig og unngå personangrep. Overtramp vil føre til sletting og kan føre til utestenging. Les mer om retningslinjene våre her!