Debatt

Usmakelig lek med ord

At lærebøkene barna skal bruke i skolen blir jevnlig revidert og i det minste sjekket, er et legitimt krav.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Aschehoug forlag fjerner læreboka «Lek med ord», etter at lærer ved Kampen skole i Oslo, Marit Wunnæss-Huseby, påpekte at den inneholder følgende oppgave: «Finn ordet som ikke passer inn: Gås, høne, hane eller neger». Denne oppgaven har altså vært å finne i en norskbok for elever fra 1.–4. klasse, og ble sist trykket i nye eksemplarer i 2015 (!).

Winnæss-Huseby forteller Dagsavisen at hun reagerte med sjokk og vantro. Reaksjonen er fullt forståelig. Ords konnotasjoner er i endring, og ordet «neger» oppfattes av svært mange som nedsettende, og vekker assosiasjoner til et menneskesyn som må tas avstand fra. Dette handler ikke om å sensurere i frykt for å tråkke på tær, men snarere hvilke ord som læres inn i et barns dagligtale. Selv om den aktuelle boka kun har solgt noen få hundre eksemplarer på 2000-tallet, må vi kunne anta at den har vært i bruk i enkelte barns læring av ord. Dette er svært uheldig, og det er riktig av forlaget både å beklage, og trekke boka tilbake.

Feil kan skje, men det er nokså oppsiktsvekkende at ordbruken har fått passere fra forlaget i utgangspunktet. Boka fra 1980 er blitt trykket opp uten at den har vært redigert på nytt. At lærebøkene barna skal bruke i skolen blir jevnlig revidert og i det minste sjekket, er et legitimt krav. Vi bruker ressurser og tid på å snakke om og utvikle den norske skolen, og innsatsen for at elever skal få best mulig læring. Da må lærebøkene som tilbys være i god, oppdatert stand.

Det er ikke lenge siden barnedagboken «Prinsesse-hemmeligheter» ble trukket fra markedet fordi den inneholdt en «logg» hvor barn kan skrive hva de spiser, med formuleringen: «Et sunt kosthold hjelper deg til å se like bra ut som en Disney-prinsesse». Denne boka kom fra et annet forlag enn Aschehoug, men den saken, og Aschehougs bok, viser at vi trenger en økt bevissthet rundt bøker som utgis for de aller minste. Det handler om å ta barn på alvor, og sørge for at nye generasjoner får de beste forutsetninger i et samfunn med et stadig mer utfordrende ordskifte.

Mer fra: Debatt