Debatt

Unødvendig frykt for småflyplassene

Taxfreelobbyistene har gjort en god jobb med å promotere budskapet om at dersom taxfreeordningen forsvinner, forsvinner også småflyplassene rundt omkring i landet.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Dette er skremsler som burde være unødvendige. Vi har klart å løse oppgaven med å finansiere småflyplassene tidligere, før Luftfartsverket byttet navn til Avinor og før taxfree-salget ble enorme markedshaller både på vei ut av og inn i landet.

I 2003 hadde vi 45 flyplasser. Nå har vi 46. Forskjellen er at mens vi før tok inn hovedinntekten fra flyplassavgifter, er hovedinntekten nå butikkdrift, der avgiftsfritt alkoholsalg utgjør 1/3 av inntektene. Slik blir flyreiser billigere enn de ellers ville ha vært.

I et oppslag i Dagsavisen tirsdag 28. mars er flere representanter fra Venstre bekymret for sin lokale flyplass og dermed skeptisk til programvedtak om avvikling av taxfreeordningen.

For et parti med sterke sosiale tradisjoner, et klima- og miljøparti og et parti som bærer vår demokratiske arv som landets eldste parti, bør det være problematisk å ville bevare en ordning som bidrar til økt alkoholforbruk, økte klimautslipp og som er unntatt fra demokratisk styring fordi ordningen går via Avinor, ikke Stortinget, som all annen nasjonal infrastruktur.

Det er bare regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet som ønsker å beholde dagens taxfreeordning. Øvrige partier har uttalt at de vil avvikle eller la Vinmonopolet overta.

Regjeringens egen utredning om taxfreeordningen viser at den øker alkoholforbruket og svekker klimamålene. I tillegg er ordningen en risiko for vinmonopolordningens framtid. Hele 80 prosent av befolkningen ønsker å beholde ordningen med Vinmonopol, viser en undersøkelse Sentio har utført for Actis.

Tiden bør være over for en taxfreeordning som svekker mål for klima og helse. Framfor en løsning der staten bruker 1 milliard kroner på å subsidiere billigere alkohol for de som reiser mye, bør vi lage løsninger som ivaretar både helse, klima og distriktene.

Mer fra: Debatt