Debatt

Tettere på elevenes læring

Oslo vokser, men det skal ikke gå på bekostning av elevene og skolenes mulighet til å være tett på elevenes læring.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I 2011 bestemte Høyre-byrådet at de bare ville betale 80 prosent av kostnaden for nye elever i Osloskolen. På fire år «sparte» Oslo kommune 116 mill. kroner på ikke å betale full pris når nye elever troppet opp i skolegården. En sum som kunne gitt nesten 200 lærere.

Til skolestart neste høst vil grunnskolen få 1.270 flere elever enn i år, og de neste ti årene har vi i det nye byrådet beregnet at grunnskolen vil ha til sammen 9.000 flere elever. Vi har også stilt oss spørsmålet: Skal vi bare betale 80 prosent av kostnadene for disse elevene, eller skal vi la en elev være en elev – og betale for oss?

Om vi hadde videreført Høyre-byrådets finansieringspolitikk for nye elever, ville vi fått en innsparing i hundremillionersklassen. Dette kunne vi brukt på andre gode formål. Men er det riktig at elevene skal betale regningen? Store klasser og kutt i lærerstillinger reduserer også muligheten til å være tett på elevenes læring. Det øker sjansene for at lærevansker ikke blir fanget opp og fulgt opp, og at elevene ikke fullfører og består skoleløpet. Det er ikke en sjanse vi vil ta.

Arbeiderpartiet og byrådet vil møte veksten i antall osloelever offensivt. Skolene må kompenseres for den faktiske kostnaden som følger av at vi får flere elever. I byrådets budsjettforslag for 2017, som vi la frem 28. september, foreslår vi å øke finansieringen av nye elever i grunnskolen til 95 prosent fra 2017 og 100 prosent fra 2018. I tillegg dobler vi lærersatsingen vår i 2017, og vi setter av 10 milliarder kroner til å bygge nye skolebygg frem mot 2020.

Oslo vokser, men det skal ikke gå på bekostning av elevene og skolenes mulighet til å være tett på elevenes læring. For det viktigste vi gjør når vi skal forberede oss på fremtiden, er å investere i generasjonen som skal forme fremtiden.

Mer fra: Debatt