Kultur

Sykkelløftet er i gang

Aldri før har det skjedd så mye for Oslos syklister. Nå vil Venstre bruke fire nye milliarder på et tettere, større og tryggere sykkelveinett som skal få enda flere ut på to hjul.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Oslo er i gang med en grønn transportrevolusjon. To tredeler av alle reiser i Oslo foregår med kollektivtrafikk, på sykkel eller til fots, og til nå har den største veksten kommet i kollektivtrafikken. En langsiktig satsing på trikk, buss og bane har gjort kollektivtrafikken til et effektivt alternativ til bilen, og med Venstre i byråd er vi i gang med det samme løftet for syklistene.

I løpet av de siste fire årene har Venstre både bygget nye sykkelveier og gjort de eksisterende sykkelfeltene både tryggere, bredere og synligere. Bare i 2015 er et titalls større prosjekter på gang, med regulering, planlegging og oppgradering av mange kilometer med sykkelvei. I fjor åpnet vi også en sykkelprioritert gate i Torggata, etter modell fra gater i sykkelnasjonen Nederland.

Etter at Venstre erstattet Frp i byråd har det med andre ord skjedd et taktskifte i Oslos sykkelpolitikk. De neste fire årene er det min ambisjon å øke tempoet i planleggingen og gjennomføringen, slik at vi om ti år har et tett, trygt og godt sykkelveinett.

Maks to hundre meter unna
Først skal vi utvide sykkelveinettet til minst 500 kilometer, med halvparten på plass i løpet av de neste ti årene. I første omgang vil det koste oss drøyt fire milliarder kroner. Det er en ambisiøs plan, men den sikrer et viktig mål: at de aller fleste av oss ikke skal bo mer enn 200 meter fra nærmeste sykkeltilrettelagte gate.

Det eksisterende hovedsykkelveinettet var nok en god idé da det ble påbegynt, men for mange av oss er det for langt unna, og det har heller ikke en standard som frister flere syklister ut i byen. Nå bygger vi et sykkelveinett som ikke bare får folk raskt på jobb, men som gjør det enkelt å sykle de små turene i nabolaget; på butikken, til skolekameraten eller til trening. Med et trygt og nært sykkelveinett bygger vi god sykkelkultur fra bunnen av.

Gjenta suksessene
God sykkelkultur bygger vi også når vi bygger om hele sentrumsgater til å prioritere sykkel først. Suksessen i Torggata har lært oss mye, blant annet at den må utvides og gjentas andre steder. Nå er målet å forlenge sykkelgata opp Markveien i den ene enden og ned Kirkegata i den andre. Samtidig fjerner vi parkeringsplasser der syklene skal ha forrang, slik det akkurat nå skjer i Korsgata på Grünerløkka.

I tillegg må sykkelhensyn inn fra start i alle samferdselsprosjekter. Den statlige Dronning Eufemias gate har blitt stående som et monument over hvordan det ikke skal gjøres, og hadde vi planlagt den gata i dag, ville syklistene fått en egen, adskilt sykkelbane ved siden av fortauet. I stedet har vi fått en gate der syklistene skvises mellom busser og privatbiler.Vi jobber nå sammen med Vegvesenet for å justere gata slik at den blir mer sykkelvennlig, og vi må lære av feilene som ble gjort. Vi kan ikke bygge nye, store veiprosjekter i Oslo uten at syklistene prioriteres.

Lettere og tryggere å sykle
Innen 2025 skal 16 prosent av reisene i Oslo skje med sykkel. Men vi venter ikke til 2025 med å gjøre hverdagen bedre for syklistene. Mens vi planlegger de store tiltakene, gjennomfører vi de små. Man skulle kanskje ikke tro at en Venstre-byråd ville bidra til å farge byen rød, men det er det vi gjør akkurat nå, med nyasfalterte og tydelige sykkelfelt over hele byen. De siste fire årene har det blitt lettere, tryggere og mer attraktivt å være syklist i Oslo. Sykkelløftet er i gang, og det fortsetter med Venstre i byråd.

Mer fra: Kultur