Debatt

Stopp statlige bidrag til branding av kjøtt

Regjeringen fremmer i Landbruksmeldingen et historisk, tidsriktig forslag: Å kutte statens bidrag til kjøttreklame.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Bøndene skal ikke lenger pålegges å finansiere opplysningskontoret for kjøtt og egg – kjøttbransjens eget PR- og markedsføringsselskap. I og med at kjøtt og kjøttprodukter kan gi både kreft, diabetes og hjerteinfarkt, vil redusert budsjett til kjøttreklame ha stor betydning for folkehelsen.

Opplysningskontoret var etablert i 1936, med formål om å fremme norske landbruksprodukter. Da var det verken kreft, overvekt, hjerte- og karsykdommer eller antibiotikaresistensen noen store utfordringer for folkehelsen. I dag er alt annerledes.

Opplysningskontoret er ingen nøytral opplysningsinstans, men er et markedsføringsorgan som eksisterer nettopp for å drive med branding av kjøtt. Med årlig budsjett på mellom 70 og 80 millioner kroner (penger til direkte kjøttreklame vi ser på TV kommer i tillegg) har Opplysningskontoret i 80 år påvirket både store og små til å spise mer kjøtt. Oppsummert forskning viser entydig at kjøtt og spesielt kjøttprodukter øker risiko for flere typer kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes, derfor oppfordrer vestlige helsemyndigheter og ledende kreftforskere til det motsatte – å spise mindre kjøtt.

Kjøttbransjens reklamekontor har også rettet påvirkningen mot skolebarn, bl.a. gjennom oppskriftsbøker for skolefaget mat og helse. Her bruker kjøttbransjen det pseudovitenskapelige argumentet at kjøtt nærmest er nødvendig for å få nok jern og protein, slik at barn skal kunne utvikle seg normalt. Den brede faglige enigheten er at kjøtt er unødvendig i kosten, og både jern og protein kan fås fra korn og belgvekster.

PR-virksomheten har vært vellykket, men resultatet er trist. Kjøttforbruket har mangedoblet seg, og i dag er helsemyndighetene bekymret over helseskadene av det høye kjøttkonsumet.

I dag sørger staten for at kjøttbransjen pusher kjøtt på forbrukere, noe som kommer i konflikt med helsemyndighetenes mål. Jordbrukspolitikken angår vår helse, og det er godt på tide at statlige bidrag til kjøttreklame stoppes.

Mer fra: Debatt